Scoala duala in turism, dupa modelul scolii germane Kronstadt, din anul scolar 2017-2018, la Brasov

Cum va functiona

La Colegiul Tehnic Maria Baiulescu din Brasov vor functiona 3 clase de pregatire profesionala in sistem dual pentru sectorul industriei turismului, incepand cu anul scolar 2017-2018.

Operatorii economici interesati sa sustina calificarea elevilor prin invatamantul dual in domeniul turism-alimentatie publica pentru calificarile: ospatar, bucatar, lucrator hotelier, s-au intalnit pe data de 18 aprilie, la Colegiul Tehnic Maria Baiulescu pentru a transmite solicitarile de scolarizare pentru anul scolar 2017-2018. Pe data de 19 aprilie a.c. s-a realizat centralizarea cererilor operatorilor economici, care vor fi transmise la Centrul National de Dezvoltare a Invatamantului Profesional si Tehnic, conform metodologiei si a Calendarului de actiuni de informare si promovare. In luna mai va fi organizata o actiune de popularizare a invatamantului dual in randul elevilor de clasa a VIII-a prin care vor fi prezentate avantajele pentru cei care vor decide sa urmeze aceasta forma de scolarizare.

„La intalnirea de lucru organizata de Liceul Tehnic Maria Baiulescu si Asociatia pentru Promovarea si Dezvoltarea Turismului din Judetul Brasov (APDT Brasov) au participat principalii operatori din gastronomia si hotelaria brasoveana care s-au angajat sa sustina formarea profesionala duala pentru viitorii elevi. Cererile au depasit oferta pentru toate cele 3 calificari ce vor fi organizate: bucatari ospatari, lucratori hotelieri”, spune Cristian Macedonschi, Presedinte Asociatia de Promovare si Dezvoltare a Judetului Brasov.

Cum va functiona

Scoala duala in turism va functiona dupa modelul dupa modelul de succes al scolii germane Kronstadt. Pregatirea practica a elevilor se va desfasura in conformitate cu standardele de pregatire profesionala in vigoare. Pentru fiecare elev vor fi acordate burse la nivelul celei acordate din fonduri publice. Operatorii economici vor angaja cheltuieli pentru formarea de calitate a elevilor, cheltuieli care vor fi negociate si detaliate in contractul de parteneriat ce va fi incheiat cu unitatea de invatamant si unitatea administrativ-teritoriala pe raza careia se afla unitatea scolara la care vor fi alocate locurile aprobate pentru scolarizare in invatamantul profesional dual.

Prin completarile la Codul fiscal introduse de OUG 84/2016 si potrivit reglementarilor legale din domeniul educatiei nationale, agentii economici si elevii vor beneficia de o serie de facilitati fiscale.

Agentii economici isi vor putea deduce din venitul impozabil cheltuielile efectuate in baza contractelor incheiate cu unitatile de invatamant pentru organizarea si desfasurarea invatamantului profesional si tehnic si isi vor putea recupera din punct de vedere fiscal, prin deducerea amortizarii, cheltuielile aferente cu mijloacele fixe si investitiile.

Categorii de cheltuieli pentru operatorii economici, pentru organizarea si desfasurarea invatamantului profesional si tehnic:

  1. a) cheltuieli cu organizarea procesului de invatamant, si anume; cheltuieli efectuate pentru elevi, precum: burse si premii oferite elevilor, echipamente de lucru/protectie, transport, masa, cazare pe parcursul pregatirii practice la operatorul economic, alte facilitati oferite acestora, respectiv cheltuieli cu securitatea si sanatatea in munca si analize medicale obligatorii (in functie de domeniul de activitate), cheltuieli pentru asigurari de raspundere civila in cazul unor eventuale accidente, daune sau vatamari corporale generate in timpul pregatirii practice la operatorul economic etc., cheltuieli materiale pentru sustinerea activitatilor desfasurate pe parcursul pregatirii practice la operatorul economic, reprezentand rechizite, carti de specialitate, auxiliare didactice, softuri educationale, costuri legate de evaluarea si certificarea elevilor, materii prime si materiale consumabile si alte cheltuieli de acest tip, cheltuieli aferente achizitiei, punerii in functiune si exploatarii mijloacelor fixe utilizate la operatorul economic pe parcursul pregatirii practice a elevilor, cheltuieli aferente salarizarii si pregatirii personalului propriu al operatorilor economici (tutori, formatori) pentru pregatirea practica a elevilor, cheltuieli aferente pregatirii si sprijinirii cadrelor didactice din unitatea de invatamant partenera, precum si sumele platite direct cadrelor didactice in baza unor contracte incheiate in conditiile legii cu operatorul sau operatorii economici pentru alte activitati decat cele prevazute in norma didactica;
  2. b) cheltuieli de investitii in spatii de invatamant existente sau nou-edificate, precum si in echipamente de natura mijloacelor fixe achizitionate si puse in functiune pentru a fi utilizate in vederea pregatirii elevilor realizate in unitatea de invatamant.”

Premiile si alte drepturi sub forma de cazare, masa, transport, echipamente de lucru/protectie si altele asemenea primite de elevi pe parcursul invatamantului profesional si tehnic, potrivit reglementarilor legale din domeniul educatiei nationale, nu vor fi impozitate.

Invatamantul dual devine din ce in ce mai atractiv pentru absolventii clasei a VIII-a care se pot califica in meserii solicitate pe piata muncii. Acest sistem reprezinta o alternativa a formarii profesionale pentru absolventii de gimnaziu, iar contractul pe care elevul il incheie cu operatorul este un contract de pregatire practica (fara atragerea unor costuri suplimentare de tipul contributiilor si taxelor pe salarii pentru companii).

Sistemul presupune invatarea la locul de munca intr-o companie combinata cu educatia si formarea profesionala intr-o unitate de invatamant, cu scopul de a obtine o calificare profesionala.

Preponderenta in acest caz, spre deosebire de invatarea bazata pe scoala, este invatarea la locul de munca, pe baza unui contract de parteneriat intre operatorul economic si unitatea de invatamant, cu implicarea unitatii administrativ-teritoriale pe raza careia se afla unitatea scolara, si a unui contract individual de pregatire practica incheiat intre operatorul economic, unitatea de invatamant si persoana care se formeaza (respectiv parintele, tutorele sau sustinatorul legal al elevului minor).

Absolventii care nu au finalizat studiile liceale pot fi cuprinsi in programe de pregatire durata acestor programe de pregatire sunt reglementate prin metodologii specifice, aprobate prin ordin al ministrului educatiei nationale si cercetarii stiintifice.

O clasa va cuprinde in medie 25 de elevi, dar nu mai putin de 20 si nu mai mult de 30, instruirea practica si pregatirea de specialitate se desfasoara pe grupe de minimum 10 elevi si maximum 15 elevi.

La solicitarea operatorilor economici, se pot organiza probe de admitere stabilite de unitatea de invatamant in colaborare cu operatorii economici respectivi, indiferent de numarul de candidati inscrisi si de numarul de locuri disponibile.

Tipul, numarul si continutul probelor de admitere pot fi decise de unitatea de invatamant si operatorii economici. Probele de admitere pot viza cunostinte din programele scolare din invatamantul gimnazial si/sau motivatia elevilor, testarea unor abilitati/aptitudini si alte conditii de admitere stabilite prin procedurile de admitere adoptate de unitatea de invatamant in colaborare cu operatorii economici.

Cadrul legislativ

Organizarea invatamantului dual a fost reglementata prin Ordonanta de Urgenta nr. 81/2016 privind modificarea si completarea Legii educatiei nationale nr. 1/2011.

Adoptarea actului normativ a survenit in urma unui amplu proces de consultare a partenerilor sociali, referitor la oportunitatea si premisele necesare organizarii invatamantului dual, prin derularea mai multor evenimente (lansarea in dezbatere publica a documentului de politica publica „Optiunile de educatie si formare profesionala a absolventilor de clasa a VIII-a”, desfasurarea Conferintei nationale „Invatamantul profesional dual – drumul de la idei la practica). La consultari au participat factori interesati, reprezentanti ai Administratiei Prezidentiale, ambasadelor, Ministerului Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice, Ministerului Economiei, Comertului si Relatiilor cu Mediul de Afaceri, Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, Ministerului Finantelor Publice, Ministerului pentru Consultare Publica si Dialog Civic, Ministerului Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice, camerelor de comert, sindicatelor, comitetelor sectoriale, companiilor, inspectoratelor scolare, unitatilor de invatamant si ai altor organizatii si structuri implicate in educatie.

Operatorii economici pot participa la deciziile consiliului de administratie al unitatii de invatamant prin desemnarea unor reprezentanti ai acestora, pot face propuneri legate de durata programelor de formare profesionala, adaptarea curriculumului la nevoile pietei muncii locale si regionale.

Costurile formarii in stagiile de practica vor fi impartite intre operatorul economic si stat, in conditiile acordarii unor facilitati fiscale operatorului economic.

Cmentariile sunt închise