Strategii de operare ale unui hotel afiliat unui lanț internațional

Daniela Angheluș, profesionist în Solution Oriented Management, având o vastă experiență în industria ospitalității, prezintă într-un articol complex diverse modalități de operare ale unui hotel care face parte dintr-un lanț internațional. Expertiza Danielei vine din efectuarea de revizuiri cuprinzătoare de reînnoire a procesele și maximizare a performanței unor afaceri în creștere: 6 ani în calitate de director general de hotel și 3 ani CEO în hoteluri de 4 și 5 stele, plus șase ani ca Manager Național de Vânzări. Este adepta unor previziuni obiective, care nu creează așteptări false în modelarea deciziei operaționale.

Daniela Angheluș, profesionist în Solution Oriented Management
Daniela Angheluș, profesionist în Solution Oriented Management

“Iată câteva modalități comune de operare pentru un hotel afiliat unui lanț:

  • Proprietate și operare directă: Brandul poate deține și gestiona direct hotelul, angajând personalul, supervizând operațiunile zilnice și administrând toate aspectele afacerii.
  • Franciză: Brandul poate permite unor terți să deschidă și să opereze hoteluri sub marca și standardele sale în schimbul unei taxe de franciză și a unui procent din veniturile generate. Proprietarul sau francizatul este responsabil pentru investiția inițială în proprietate și operațiunile zilnice, dar beneficiază de recunoașterea numelui și expertiza brandului de lanț. Această formă presupune o libertate destul de mare în operare.
  • Management: Brandul prin intermediul unei companii proprii poate gestiona operațiunile hotelului. Această modalitate poate fi o opțiune atractivă atunci când proprietarul hotelului nu dorește să se implice în afacere, dar este interesat să beneficieze la maximum de experiența și resursele unui Brand, deci mai puțină libertate în operațional.
  • Joint Venture: Brandul poate forma un parteneriat cu o altă companie pentru a deschide și a opera hoteluri. Acest aranjament implică împărțirea costurilor și riscurilor, precum și beneficiile asociate cu apartenența la un lanț hotelier recunoscut. În funcție de negociere se împart responsabilitățile și riscurile.
  • Leasing: În unele cazuri, proprietarul hotelului poate închiria hotelul către Brand, care apoi gestionează și operează hotelul. Proprietarul primește o chirie sau o parte din veniturile generate, în timp ce Brandul își asumă responsabilitatea pentru operațiuni. Ca și în cazul Managementului, implicarea proprietarului este minimă.

Vom analiza în cele ce urmează situația alegerii modului de operare în sistem Franciză aplicat în țara noastră: Se pare că, cele câteva proiecte demarate în anii 2016 și finalizate după 2020, au convins proprietarii de hoteluri că modelul de operare în sistem Franciză împacă două din cele mai râvnite obiective: beneficiile aduse de numele brandului și posibilitatea implicării personale sau prin intermediari în operarea hotelului.

În plus, chiar dacă pare în principal țelul proprietarului, are în spate și dorința Brandului, aplicabilă concret unor exemple din țara noastră, de vânzare a Francizelor și mai puțin a sistemului de operare de tip Management. Motivele sunt mai puțin importante, dar am putea specula că reprezentanții Brandurilor au învățat ce așteptări au proprietarii români de hoteluri, că sistemul Franciză vine cu mai puține responsabilități, astfel pot fi mai flexibili în privința cerințelor impuse la construcția hotelului, iar piața românească (excepție poate face Bucureștiul) nu este suficient de motivantă ca să asigure venituri consistente care să justifice implicarea totală ca în cazul Managementului.

Un proprietar care deține un hotel afiliat unui lanț hotelier în baza unui contract de franciză și care nu dorește să fie implicat în operarea directă a hotelului, se află în situația în care este necesară fie alegerea unei companii specializate pentru a conduce eficient afacerea, fie a unui director general cu experiență în hotelărie:

  • Alegerea unei firme specializate în managementul hotelurilor de lanț este o provocare, în acest moment existând o singură firmă cu capital străin de acest gen în Romania și câteva firme autohtone la început de drum care oferă doar “white management”.

Să lămurim ce trebuie să ofere o firmă de management hotelier:

  • În cazul unui hotel în funcțiune: elaborarea/urmărirea îndeplinirii bugetului agreat cu proprietarul, măsuri de ajustare/corecție, recrutarea GM-ului, recrutarea middle management, asigurarea continuității afacerii în situații excepționale, culegere informații contabile și emiterea de rapoarte specifice, audit operațional, asigurarea unui sistem eficient de revenue management, elaborare unei politici tarifare, servicii de marketing, reprezentare la târguri de profil naționale și internaționale, servicii de urmărire conformitate cu standardele lanțului.
  • În cazul unui hotel în construcție/pre-deschidere: management de proiect, arhitectura, urmărirea standardelor de conformitate cu cele ale lanțului, asistență în obținere de autorizații de funcționare, asistență la inaugurare.
  • În cazul unui hotel în repoziționare/trecere de la management la francize sau de la un Brand la altul: măsuri și activități de turn-around, asigurarea unei tranziții fără întreruperi de activitate.
  • În cazul unui hotel care necesita RK cu asigurarea funcționării: asistență tehnică de coordonare, elaborare planuri de arhitectură, management de proiect care să asigure continuitatea activității operaționala a hotelului fără perturbări majore.

Indiferent de modalitatea de alegere a firmei de management hotelier câteva aspecte importante trebuie avute în vedere:

  • Serviciile oferite;
  • Garanțiile de bună execuție;
  • Portofoliul;
  • Costuri clare defalcate pentru fiecare serviciu oferit în parte;
  • Perioada derulării contractului și condițiile de reziliere.
  • Alegerea unui director general căruia să i se încredințeze răspunderea deplină a conducerii hotelului este la fel de provocatoare.

De la un manager care se încumetă la astfel de responsabilitate se cere absolvirea unei școli hoteliere de prestigiu, experiență internațională, cunoașterea operațiunilor de alimentație publică, de vânzări, financiare, tehnice, iar din zona de calități personale se așteaptă diplomație, dedicare și cunoașterea a minimum 2 limbi de circulație internațională. Omul potrivit la locul potrivit se aplică și în acest caz, iar acest om trebuie să dispună de o cunoaștere aprofundată a activităților hoteliere, a pieței hoteliere autohtone și cu siguranță să aibă un dezvoltat simț al responsabilității.”

Cmentariile sunt închise