Trenduri globale își caută integrarea în peisajul Horeca autohton

Horeca Trends 2024

În ciuda faptului că nu este întotdeauna în pas cu tendințele globale, scena culinară a României este dornică să exploreze tot ceea ce se întâmplă în vestul Europei și chiar peste ocean. Horeca din România este într-o continuă perfecționare, urmărind trendul general de a trata cât mai bine oaspeții, mai ales că parte din aceștia se lasă inspirați de experiențele culinare diverse din afara țării. Pe măsură ce evoluează, gastronomia românească tinde să pună accent pe autenticitate în context modern și sustenabilitate. Aceste tendințe nu se referă doar la pregătirea mesei, ele reflectă îndreptarea către practici culinare conștiente, axate pe mâncare sănătoasă, aliniate într-adevăr cu practici globale. Sectorul Horeca din România navighează printre aceste influențe, adresând preferințelor oaspeților săi români și poziționându-se ca jucător dinamic în peisajul culinar global.

Revenind la trenduri globale, vom fi martorii în 2024, a expunerii la arome interesante, în special cele care onorează originea fiecărui chef. Experimentăm o perioadă în care nu orice intervenție făcută rețetelor clasice poate primi cu ușurință accente de fusion, iar noile generații de bucătari propun dezvelirea treptată a identității culturale. În aceeași notă, odată cu popularizarea mai multor ingrediente din bucătăria asiatică, oaspeții pot deveni mai conștienți de specificul fiecărei bucătării, identificând de exemplu diferențele între bucătăria filipineză și cea vietnameză.

Unul dintre curentele care s-a remarcat în ultimii ani este dorința oaspeților și a antreprenorilor din ospitalitate de a avea grijă de planetă. Un trend care pare să câștige popularitate este folosirea de alternative pentru diferite ingrediente, pe când alte companii pun accent pe deficitul de apă prin crearea de produse care le minimizează amprenta.

Și în 2024 ciupercile sunt populare ca înlocuitor al cărnii, s-ar putea să ne obișnuim cu soiuri de ciuperci mai puțin cunoscute care vor cuceri în preparate deosebite cum ar fi shiitake bacon. Traversăm oricum o perioadă de glorie și sărbătoare a legumelor în farfurie, pe măsură ce chefii descoperă cum pot folosi întreaga plantă pentru a surprinde prin texturi și gust.

Mâncarea este încă inspirație pentru băuturile care o acompaniază, așa că în 2024 vom vedea mai multă integrare culinară cu băutura. Integrare va însemna la propriu folosirea de ingrediente care până acum nu au fost prezente în spatele barului. La Double Chicken Please de exemplu – câștigători ai North America 50 Best Bars, clienții pot comanda cocktail-uri precum Cold Pizza care conține printre altele roșii, busuioc, miere și albuș de ou, sau Mango Sticky Rice cu sticky rice pu’er tea și wakame.

La polul opus regăsim în tendințe și consumul responsabil de alcool sau eliminarea completă a acestuia ca aliniere de lifestyle. Derek Brown – fost proprietar de bar și autor al cărții Mindful Mixology, se așteaptă să vedem o creștere a adepților consumului conștient de alcool. El estimează că se deschide calea pentru băuturi sofisticate fără alcool sau băuturi slab alcoolizate care pot fi servite la ocazii de socializare. Vinul fără alcool va deveni chiar mai popular datorită adăugării de extracte care vor compensa corpul și aroma.

Sunt vești bune și pentru amatorii de gustări, acestea vor fi disponibile în arome surprinzătoare și personalizate gastronomiei locale:  Lay’s cu aromă de frigărui de miel, Doritos cu piper Sichuan și chiar chipsuri de cartofi aromate cu jamon.

Dacă privim mâncarea doar din punct de vedere cromatic, albastrul va domina preparatele în ton cu tendințele: de la brioșe cu mazăre Butterfly, la băuturi albastre sau preparate sărate cu alge albastre-verzi.

Meniul de degustare s-ar putea să scadă în popularitate pentru că oaspeții nu mai au răbdare și urmăresc mai degrabă varietatea în farfurii-platou din care să exploreze gusturi alături de prieteni, nu mese rigide cu 6-7 feluri care-i țintuiesc pe scaun mai multe ore.

Ingredientele hiper-locale câștigă teren pe măsură ce bucătarii redefinesc experiența culinară locală prin aprovizionarea din împrejurimile imediate sau gestionând adevărate sere urbane. Această tendință merge dincolo de sustenabilitate, este o sărbătoare a aromelor, texturilor și poveștilor unice încorporate în ecosistemele locale. Călătorii din întreaga lume caută experiențe culinare autentice care să încorporeze deopotrivă arome și cultura. Tot cu accent pe sustenabilitate, preferințele culinare ale oaspeților s-au schimbat, îndreptându-se determinant către preparate sănătoase și simple, cât mai puțină risipă prin folosirea întregii legume/fruct sau transformarea resturilor prin fermentare.

Meniul „No Menu” este rezervat acelor persoane care consideră captivante experiențele ca o imersiune în lumea bucătarului sau prin viziunea acestuia. Generația Z de exemplu, este un oaspete foarte pretențios, chiar dacă i se pune la dispoziție un meniu, va cere să i se înlocuiască ingrediente, dar este deschis la experiența în care i se pune totul în față ca o surpriză asupra căreia nu poate interveni.

Din zona de turism gastronomic, se observă o cerere tot mai mare pentru excursii în care turiștii au ocazia să-și “vâneze” ingredientele (Truffle hunt) sau să ia cursuri de coacere a pâinii, fabricarea brânzei, prepararea cafelei, distilare, cultivarea plantelor aromatice și multe altele. Și mesele în aer liber vor fi preferate în 2024, oaspeții se așteaptă la un prânz în grădină sau un picnic pitoresc pus la dispoziție de localul ales. Vor fi persoane atrase și de ingredientele locale sau dornice să afle mai multe detalii despre istoria unui loc și despre moștenirea culinară a zonei pe care o vizitează. Oaspeții vor dori nu doar să se bucure gastronomia locală, ci să învețe dacă pot despre tradițiile, practicile și ingredientele preparatelor care onorează destinația.

Printre tendințele mai puțin populare și aflate la poluri opuse, vor fi meniul pentru copii care trebuie regândit ca opțiuni, dar și depășirea unui trend acum apus al experiențelor casual. Ambele vor lua în considerare un segment important al consumatorilor: cei mici vor putea găsi alternative sănătoase la clasicul șnițel cu cartofi prăjiți, iar noua generație de foodies își va căuta treptat calea spre mese mai rafinate, acolo unde excesul de zel este norma.

Cmentariile sunt închise