De la Soul Food la Soul Kitchen Un interviu cu Alexandru Stroe – Director General Soul Kitchens

Având un background de 16 ani în industria Horeca, Alexandru Stroe a dezvoltat atât lanțuri de restaurante, cât și unități de producție și procesare produse alimentare pentru Horeca și Retail, în special branduri private. Alexandru și-a dorit să definească cât mai exact ce înseamnă o bucătărie Cloud și cum a ajuns să dezvolte acest model de business în țara noastră într-un interviu acordat Horeca Insight: “Fie că o numim Cloud Kitchen, Ghost Kitchen sau Dark Kitchen, aceasta reprezintă un spațiu de producție alimentară tip bucătărie, fără zona de luat masa pentru clienți și fără vitrină stradală. O bucătărie Cloud este complet amenajată și oferă serviciile și facilitățile optime necesare  pentru a pregăti articolele din meniu care sunt destinate pentru livrare la domiciliu sau pentru pick-up. Spațiile sunt concepute pentru a optimiza operațiunile de producție și livrare a produselor alimentare, dar și pentru operarea concomitentă a mai multor branduri în același spațiu.

Conceptul de Cloud Kitchen a apărut la nivel internațional concomitent cu dezvoltarea pieței de comerț online pe segmentul HoReCa și odată cu nevoia de a dezvolta, separa și optimiza producția destinată exclusiv livrărilor la domiciliu de clasica servire din restaurant. Conceptul Cloud a cunoscut o accelerare în ultimii ani, putem spune că a devenit chiar esențial pentru supraviețuirea restaurantelor, ulterior dovedindu-se a fi o adevărată provocare pentru cele care nu aveau posibilitatea financiara de a investi în infrastructura unei unități de profil. La nivel global, piața de Cloud kitchen din 2022 a fost estimată la 769 miliarde de dolari, cu un potențial promițător de creștere de aproximativ 14% anual.

Impresia generală despre Cloud/Dark/Ghost Kitchens, cel puțin în țara noastră, a fost că era doar un trend al ultimilor ani. Cum se simte momentan evoluția?

Conceptul de cloud kitchen este într-adevăr relativ nou în România, Soul Kitchens numărând-se printre pionierii de profil ai pieței locale. În 2020 am preluat inițiativa de a elabora și implementa conceptul Soul Kitchens în țara noastră, un model de business care sprijină antreprenorii din domeniu să scaleze și să-și mărească aria de livrare a produselor,  să testeze ideea pe piața de delivery sau cei care sunt la început de drum să demareze o afacere în mod eficient. Eficient înseamnă costuri reduse, minimizarea riscurilor și care beneficiază de tot ecosistemul profesional specific.

Pe cine adresează Soul Kitchens din punct de vedere al profilului antreprenorial?

Soul Kitchens a urmărit încă de la înființare să ofere maximă eficiență cu costuri reduse și adaptabilitate crescută pentru toate segmentele de clienți: fie afaceri care au acumulat experiență și se află în stadiul de scalare, fie antreprenori aflați la început de drum cu nevoi complexe pentru a înțelege piața și a transforma o idee într-o afacere sau microproducții alimentare; Soul Kitchens reprezintă soluția rapidă de funcționare într-un mediu profesionist.

Care este primul pas după ce potențialul client a vizitat locația?

În cadrul vizitei stabilite încercăm să înțelegem afacerea sau ideea potențialului client, dar și nevoile și provocările specifice cu care se confruntă. Pe baza informațiilor primite și a analizei interne, putem să propunem varianta optimă de implementare în cadrul unității Soul Kitchens. Tot în etapa exploratorie, clientul primește toate informațiile referitoare la specificul demografic din aria targetată, zona de livrare acoperită, targetul potențial și caracteristici specifice ale campaniilor de marketing, detaliile referitoare la capacitățile de producție: capacitățile tehnice ale spațiului, modul optim de amplasare a echipamentelor, cât și simulări 3D în configurațiile propuse.

Consultanța este parte din pachetul oferit, care sunt cele mai frecvente preconcepții cu care v-ați întâlnit?

Consultanța și analiza internă sunt parte integrantă din pachetul oferit, dar bineînțeles, dacă un client are nevoie de servicii suplimentare, putem apela la profesioniști din domeniu, astfel încât să conectăm clientul cu un consultant validat de noi. Nu putem vorbi despre preconcepții, mai degrabă clienții vin la prima discuție și la vizita de prezentare a conceptului și a unității fără a avea așteptări definite; întâlnirea se încheie într-o notă pozitivă, mai ales după ce văd locația si înțeleg că avem flexibilitatea de a le oferi exact ceea ce au nevoie.

Spațiul este pretabil oricărei activități culinare? 

Designul spațiilor a fost gândit pentru a găzdui o gamă cât mai variată de activități culinare. Dotările sunt de ultima generație – echipamente de ventilație de mari capacități, automatizate, cu recuperare de căldură și trepte de filtrare a aerului introdus, climatizare comercială, putere electrică instalată de până la 75 kw/bucătărie cu posibilitatea de suplimentare și compartimentări care permit ajustarea facilă a spațiilor.

Interesul pentru cloud kitchens se datorează și faptului că oamenii nu mai pun accent pe experiența de restaurant?

Interesul principal pentru cloud kitchens se datorează creșterii constante a segmentului de e-commerce. Segmentul online nu se intersectează cu experiența de restaurant, este o altă piață, o altă nevoie a consumatorului  cu alte caracteristici, total diferite de experiența din restaurant. În principal oamenii comandă pentru că vor să aibă mai mult timp pentru alte activități, pentru familie și mai multă libertate de a alege.

Ce aspecte din relația cu agregatorii sunt facilitate de Soul Kitchens? Dar cu autoritățile?

Prin parteneriatele strategice pe care le avem atât cu dezvoltatorii de soluții software integrate, cât și cu agregatorii, procesele de înrolare ale clienților sunt mult mai rapide. La nivel operațional, prin serviciul de picking & hand-over prestat de Soul Kitchens, facilităm accesul instant și preluarea rapidă de către livratorii desemnați de agregatori a comenzilor preparate, gata de livrare.

Referitor la autorizațiile necesare desfășurării activității clienților, spațiul Soul Kitchens a fost configurat în așa fel încât să poată fi autorizat individual. Soul Kitchens deține toate autorizațiile necesare funcționării, iar o parte din acestea se transmit automat către clienți – de exemplu autorizația ISU a spațiului. Punem la dispoziția clienților un sistem complet de servicii care include și autorizarea spațiului individual, conform activității desfășurate.

Considerați că prin supervizarea unor astfel de spații se pot gestiona mai bine aspecte privind igiena și siguranța alimentară?

Spațiile au fost concepute luând în considerare cele mai mici detalii cu privire la aspectele legate de igienă și siguranța produselor alimentare. Aici aș dori să menționez sistemele performante de filtrare și preîncălzire a aerului introdus în unitate, materialele folosite la finisajele spațiului, lipsa muchiilor și a colțurilor care nu pot fi igienizate, cât și a programelor de monitorizare a tuturor parametrilor de risc.

Dacă ne propunem să închiriem un spațiu care prepară mâncare din bucătăria asiatică, în ce trebuie să mai investim pe lângă resursa umană?

Primul pas este sa intrați pe site-ul www.soulkitchens.com și să programați o întâlnire în spațiu. Urmează o primă vizită în care ne cunoaștem și înțelegem particularitățile segmentului în care activați. Urmează o a doua întâlnire în care analizăm potențialul pieței pe segmentul clientului corelat cu capacitatea de producție. Ultimul pas este modelarea 3D. Pentru a deschide un punct de lucru de preparare mâncare asiatică în cadrul Soul Kitchens, aveți nevoie de o societate comercială activă, de echipamentele de producție și bineînțeles de rețetar. În cadrul Soul Kitchens veți găsi toate instrumentele esențiale pentru a porni, iar ulterior pentru a opera optim afacerea.

În aproximativ trei săptămâni, clientul parcurge pașii de implementare, printre care se numără: instalarea echipamentelor, autorizarea individuală în procedură simplificată, contractarea soluției software, conectarea, încărcarea și listarea preparatelor pe platformele agregatorilor.

Ne puteți oferi un exemplu de succes și evoluția acestuia?

Respectând confidențialitatea informațiilor despre clienții noștri, putem afirma că pentru noi succesul se măsoară în intervalul dintre prima întâlnire cu un potențial client și momentul lansării conceptului, precum și în rata de conversie a lead-ului în contract. Acești indicatori, cu o evoluție foarte bună, ne asigură că SoulKitchens este deopotrivă relevant pentru piață și „exact ce trebuie” pentru nevoile acesteia.

Un exemplu potrivit ar fi din zona de “comfort food” – un business lansat în 2015 care înainte de a scala în Soul Kitchens avea o singură locație și un număr constant de clienți arondați zonei de livrare respective.

A închiriat un spațiu de bucătărie în cadrul Soul Kitchens pentru că dorea să testeze o nouă zonă de livrare, rapid și fără costuri conexe de amenajare a locației. După o primă perioadă de testare și după validarea zonei, proprietarul afacerii a fost plăcut surprins de modul de lucru practic și eficient din cadrul Soul Kitchens, astfel încât a dorit securizarea contractului de închiriere pe mai mulți ani.

Din experiența acumulată până acum, ce ați schimba la implementarea în alt oraș?

Ne planificăm cu interes extinderea operațiunilor în alte zone din București, fără a pierde din vedere extinderea la nivel național. Implementarea conceptului Soul Kitchens are la bază satisfacerea cumulului de nevoi și infrastructurii vitale necesare pentru a funcționa și a se dezvolta optim în peisajul Horeca autohton. Deoarece acest cumul de nevoi este dinamic, suntem flexibili și în permanență căutăm să îmbunătățim serviciile oferite.

Cmentariile sunt închise