Cel mai recent studiu GfK privind climatul de consum nu vine cu vesti bune: Increderea romanilor in economie este in scadere, invers fata de trendul optimist din restul Europei

In luna decembrie 2017, indicele climatului de consum calculat de GfK pentru cele 28 de state din UE a continuat sa creasca, atingand valoarea de 21,1 puncte, cea mai ridicata din ultimii 10 ani, iar analistii GfK prognozeaza pentru anul 2018 o crestere a consumului casnic din Uniunea Europeana intre 1,5 si 2%, in termeni reali.

La nivel european, consumatorii considera ca economia este in crestere, iar asteptarile economice din decembrie 2017 au crescut in medie la 17 puncte pentru toate tarile UE – ceea ce reprezinta o crestere clara cu 5 puncte fata de luna septembrie. Franta, Germania si Austria au inregistrat cresteri semnificative. In Romania, pe de alta parte, increderea consumatorilor in cresterea economica a scazut drastic in urma crizei guvernamentale care continua.
Aceste evaluari pozitive ale consumatorilor corespund datelor Comisiei Europene, care anticipeaza o crestere a produsului intern brut al tarilor UE cu 2,3%.

In Europa, asteptarile privind veniturile au crescut usor intre septembrie si decembrie 2017, cu o medie de 2 puncte, ajungand la 15 puncte. Asteptari mai mari privind cresterea salariilor s-au inregistrat in Austria si Slovenia. Si la acest capitol, Romania a inregistrat cea mai mare scadere. Inclinatia catre cumparare a crescut fata de luna septembrie cu 1 punct, ajungand la nivelul de 21 puncte la finalul lunii decembrie. La acest indicator, Polonia si Austria au inregistrat cele mai mari cresteri.

„Pe toata durata anului 2017, increderea intr-o eventuala crestere economica a Europei a crescut semnificativ. Bazandu-se pe aceasta crestere, oamenii spera si la salarii marite. Asteptarile privind veniturile sunt pozitive intr-o mare parte a Europei, dar sunt doar cu putin mai mari fata de anul 2016. Aceeasi evolutie a inregistrat-o si disponibilitatea de cumparare. Pe baza tuturor factorilor analizati, GfK prognozeaza pentru anul 2018 o crestere a consumului gospodariilor din Uniunea Europeana intre 1,5 si 2%, in termeni reali. In concluzie, economia europeana va continua sa fie sustinuta de consumul privat”, precizeaza expertul in consum al GfK, Rolf Bürkl.

Romania: Toti indicatorii au scazut semnificativ in ultimul trimestru al anului 2017
Criza guvernamentala care continua in Romania are efect si asupra consumatorilor. In ultimul trimestru din 2017, toti indicatorii au inregistrat scaderi drastice. Asteptarile economice au atins minimul anual in decembrie 2017, ajungand la un nivel de -19,3 puncte. Este o scadere de aproape 37,6 puncte fata de maximul anual din luna martie si cea mai mica valoare din aprilie 2013. In acelasi timp, asteptarile romanilor privind veniturile au scazut si ele. Au atins nivelul de 6,8 puncte in decembrie 2017, cea mai mica valoare din septembrie 2014. Si asta, dupa ce in luna martie crescusera la un maxim de 33,7 puncte.


Inclinatia catre cumparare a atins un minim anual de -0,2 puncte in decembrie 2017. Este vorba de un nivel cu 16,6 puncte mai mic decat maximul din luna martie a aceluiasi an.

Datele sunt extrase din studiul “Climatul de Consum pentru trimestrul al patrulea din 2017”, realizat de compania de cercetare GfK.

Cmentariile sunt închise