Profil de antreprenor în HORECA – interviu cu fondatorii Bucate pe Roate

Adrian Ungureanu conduce departamentul de marketing și comunicare, iar Daniel Nagirdu – responsabil de partea economică și financiară, iar ambii sunt fondatorii Bucate pe Roate. Daniel și Adrian și-au construit în mai bine de 12 ani reputația livrării de servicii premium în zona catering evenimente și livrare masa prânz, prin meniuri versatile cu preparate din fusion cuisine și tradiționale.

Dacă ați descrie într-o frază evoluția Bucate pe Roate, cum ar suna?

Într-o propoziție am descrie ca fiind o evoluție organică, cu pași mici, dar asumați. Dacă ne-am referi la evoluția ca echipă, astăzi suntem o echipă de 40 de colegi, o echipă bine închegată, implicată alături de noi în procesul de creștere. Suntem conștienți că un astfel de parcurs într-un domeniu competitiv nu poate fi lipsit de provocări, dar ne-am străduit să greșim cât mai puțin și abordarea noastră în general să fie marcată de empatie.

Fiecare business are perioade de înflorire și perioade cu mai multe provocări: cum ați gestionat aceste momente?

Provocările în general au fost gestionate prin reorganizări rapide, concret am aplicat măsuri personalizate la fiecare dificultate cu care ne-am confruntat. De exemplu, în martie 2020, moment în care s-au anulat toate evenimentele și s-au instituit restricții de circulație, noi practic am “pus pe roate” un magazin alimentar funcțional în mediul online și asta în decursul unui weekend.

Raportându-ne la perioada pandemiei, ne-am străduit să fim cât mai conectați la ce se întâmplă în jurul nostru, astfel încât sa putem lua cele mai bune decizii la momentul potrivit, luând în considerare contextul respectiv. Am comunicat constant cu toți colegii, reușind astfel să consolidăm echipa și să îmbunătățim viteza de reacție. Totodată, am urmărit și măsurile de ajutor oferite de stat și am accesat fondurile acordate pentru menținerea activității curente.

Un reper al industriei este anul 2019, anul pre-pandemic este considerat printre cei mai prosperi în HORECA – cum a fost pentru Bucate pe Roate?

Anul 2019 a reprezentat apogeul activității noastre de până acum. Demn de menționat este că am fost furnizorii de servicii de catering pentru Summit-ul informal al Șefilor de Stat și Guvern din Uniunea Europeană de la Sibiu. Probabil a fost cel mai important eveniment din România, prin prezența a 27 de Șefi de Stat din Europa. Tot în anul 2019, am asigurat serviciile de catering  pentru vizita Papei Francisc în România. Ambele evenimente ne-au adus recomandări pentru buna organizare, dar ne așteptăm ca anul 2022 să depășească cifra de afaceri înregistrată în anul 2019.

Evoluția acestui beneficiu din partea angajatorului – masa de prânz – a suferit din cauza work from home? A fost înlocuită cu o creștere pe cererea de mâncare la oală?

Work from home nu ne-a afectat pe partea de contracte privind livrarea mesei de prânz pentru angajații companiilor cu care colaborăm. Considerăm că am fost norocoși’ să avem contracte cu companii ai căror angajați au primit acest beneficiu pentru că trebuiau să fie prezenți fizic la locul de muncă. Anularea evenimentelor însă, a avut ca rezultat o creștere pe partea de „mâncare la oală”, această linie de business crescând de până la 10 ori în perioada restricțiilor. Faptul că ne-am organizat ca echipă într-un timp scurt a permis susținerea acestei creșteri și livrarea în condițiile în care ne-am obișnuit clienții.

Concurența este benefică, dar în acest segment al Horeca (catering) câștigă cine oferă servicii diversificate?

Varietatea de linii de business pe care operăm nu ne-a ajutat neapărat să avem un avantaj față de concurență, cât ne-a ajutat să menținem business-ul în viață în perioadele dificile. Este important desigur, ca liniile de business să fie complementare, conducând astfel la încasări constante și de dorit, cifră de afaceri în creștere. Considerăm că nu diversitatea determină câștigul, ci un nivel crescut de calitate a serviciilor și profesionalismul. Sigur că am testat și noi alte direcții de dezvoltare, dar în general ne-am axat pe cele la care putem livra la un standard ridicat de calitate.

Cum este segmentat în acest moment business-ul, având în vedere cererea crescută pentru catering de evenimente?

În acest moment, evenimentele corporate sau sociale reprezintă mai mult de 60% din veniturile noastre, restul de 40% împărțindu-se între celelalte linii de business: mâncare la oală, contracte cu livrarea mesei de prânz și alte proiecte.

Este mâncarea gătită în casă (mâncarea la oală) o mâncare sănătoasă?

Bineînțeles, aceasta reprezintă o opțiune sănătoasă, cel puțin în comparație cu preparatele de tip fast-food care sunt în acest moment pe piață. Având în vedere că nu adăugăm potențiatori de gust sau aditivi alimentari și cât mai puțină sare, fără condimente în exces, considerăm că „mâncarea la oală” este o alternativă sănătoasă. De asemenea, alcătuim meniul luând în considerare fructele și legumele care sunt în sezon, pe lângă celelalte materii prime de calitate, respectând riguros timpii de gătire.

Pornim de la premisa că trebuie să oferim o mâncare sănătoasă, cu gust bun, gătită corect și curat: o mâncare simplă și gustoasă. Momentan lucrăm la afișarea valorilor nutriționale pentru toate produsele din secțiunea mâncare gătită, o parte fiind deja disponibile pe site-ul nostru. Ne dorim să oferim astfel posibilitatea și libertatea alegerii unor preparate și în funcție de acest criteriu.

Adrian, ești proaspăt absolvent al cursurilor de Nutriție la o universitate din străinătate, ce te-a determinat să aprofundezi studiul felului în care ne hrănim?

Pe lângă gust, am fost interesat dintotdeauna și de aportul nutrițional pe care îl are mâncarea pe care o consumăm. De fapt, personal, m-a interesat mai mult care sunt beneficiile pentru sănătate pe care le are un preparat, decât gustul, considerat un criteriu efemer. Pot spune că am fost mânat de curiozitate și apoi de dorința de evolua și a aprofunda cunoștințe în ceea ce privește nutriția.

Un antreprenor ține cont de trenduri sau este chiar el promotorul lor?

Un antreprenor ar trebui să știe care sunt trendurile care merită urmate și, de ce nu, dacă într-adevăr crede în ele, să le promoveze. Tot mai multe persoane sunt interesate să adopte un stil de viață sănătos, având la bază o alimentație pe măsură; de regulă, un trend se aliniază principiilor după care ne ghidăm și noi ca indivizi și apoi ca antreprenori. Strâns legat de preocuparea pentru sănătate, tot mai mulți clienți își doresc să reducă consumul de carne sau să renunțe cu totul la carne si/sau alte produse de origine animală, motiv pentru care venim si noi în întâmpinarea lor cu preparate vegetariene și vegane.

Un bun antreprenor trebuie să stabilească o direcție de dezvoltare, să fie capabil să identifice tendințele de consum ale clienților, dar să și anticipeze care vor fi mai ușor de adaptat și care se potrivesc cu identitatea companiei sale. Ulterior, parte din acestea vor fi preluate integral sau declinate pentru implementare. Având ca sursă de inspirație idei care au funcționat, mulți antreprenori pot ajunge la “rețete” chiar mai inspirate decât ideea/preparatul original. Considerăm antreprenorii români din HORECA ca fiind mai degrabă cei care fac un fel de fine-tuning, decât să se remarce ca inițiatori ai unor curente în gastronomie. Posibil să fim subiectivi. 😊

Eterna preocupare a managerului din Horeca: cum ne păstrăm și cum motivăm echipele?

Considerăm necesar  și așa a fost de la început, să fim promotorii unui mediu relaxat și să menținem o comunicare constantă cu membrii echipei, să-i cooptăm în diverse proiecte și să le ascultăm părerile. Totodată, ne dorim să le fim alături, ne dezvăluim latura umană și le arătam că ne pasă, e imposibil să separăm personalul de profesional. De asemenea, o abordare personalizată este esențială, cu provocări pe măsura capacității care să conducă la rezultate favorabile și care să-i facă încrezători în forțele proprii, de exemplu prin includerea în deciziile care îi impactează direct. Dorim să promovăm creativitatea și performanța, acordăm înțelegere față de mici scăpări, muncim laolaltă, suntem un mecanism în care fiecare piesă își aduce contribuția. Ne străduim să identificăm abilitățile fiecărui coleg și să-l distribuim pe acea poziție care aduce plus-valoare activității companiei și îl face mai productiv.

Vă confruntați cu lipsă de personal în acest moment?

Ne confruntăm cu o ușoară lipsă de personal, dar ne putem desfășura activitatea cu respectarea standardelor stabilite de calitate, întrucât în pozițiile cheie avem persoane cu vechime, alături de care am înregistrat numeroase realizări. În ultimul an, am reușit să mai aducem în echipă colegi noi, care s-au integrat foarte bine.  

Ne puteți dezvălui planurile pe termen scurt pentru Bucate pe Roate?

Am vrea să ne educăm mai mult consumatorii și să introducem cât mai multe meniuri sănătoase în gama noastră de produse. În următorii ani, ne gândim și la deschiderea unei cantine concept pentru companii și să intrăm pe piața de ready-meal – vom reveni cu mai multe informații la timpul potrivit. Unul din obiectivele noastre este oferirea unei alternative de hrană sănătoasă și gustoasă.  Ne  dorim să consolidăm încrederea clienților în mâncarea gătită/mâncare la oală și să creștem comenzile pe toate segmentele. Suntem constant preocupați de optimizarea activității, prin creșterea funcționalității sistemului de gestiune și planificare utilizat în prezent. Lucrăm la automatizarea anumitor proceduri, eficientizarea distribuției încărcării pe secții, astfel încât să putem organiza colegii din producție mai bine. Pe termen mediu, vom finaliza în curând lucrările la un spațiu nou de producție pentru una dintre liniile noastre de dezvoltare. Ne dorim în general să îmbunătățim procese și proceduri și să reducem erorile umane.

Cum gestionați livrările, care sunt provocările cu care vă confruntați?

Din fericire, echipa noastră de livrări este formată din persoane foarte capabile, care știu să gestioneze anumite situații atipice și să onoreze cu brio comenzile primite. Ne-am pus încrederea în colegii de la livrare că acordă atenția cuvenită acestei ultime etape de interacțiune cu clientul, fiind conștienți că sunt reprezentanții întregii echipe care stă în spatele unei comenzi. Livrările se fac cu flota proprie, demersurile de externalizare a acestei activități, nu s-au soldat cu rezultatele dorite.

Încheiem într-o notă personală: Există o mâncare gătită de care nu vă saturați niciodată? 😊

Ne declarăm fani ai mâncărurilor simple și eventual vegane, așa că nu am refuza niciodată o ciorbă de legume, o mâncare de linte sau o salată de vinete cu roșii. 😊

Cmentariile sunt închise