Interviu Christine Schillings – Director General al Academiei de Management al Ospitalității din Oradea*

Christine Schillings a început să administreze Ana Hotels în 2016 și înainte de a veni în România a petrecut 16 ani în poziția de Regional Manager în grupul hotelier Hilton. Experiența câștigată prin coordonarea unui portofoliu de 46 de hoteluri din Europa de Est, Rusia, Turcia și Israel, o recomandă ca un observator obiectiv al tendințelor industriei hoteliere și un profesionist optimist în ce privește viitorul ospitalității din România. Christine a fost recent numită în poziția de Director General al winsedswiss România – singura școală din România care organizează cursuri sub licența École hôtelière de Lausanne (EHL).

*Academia de Management al Ospitalității din Oradea are la bază un parteneriat între grupul educațional elvețian winsedswiss și Primăria Oradea. Autoritățile locale orădene au pus la dispoziție spațiul necesar funcționării școlii în cadrul Colegiului Economic „Partenie Cosma”, dotat și echipat acum de către winsedswiss conform ultimelor standarde internaționale.

  • Vă rugăm să ne spuneți câteva cuvinte din experiența dumneavoastră în lumea ospitalității și motivul pentru care ați ales acest parcurs profesional:

CS: cu mai mult de 30 de ani în urmă, am decis să urmez o carieră în ospitalitate și nu am regretat niciodată această decizie. În adolescență, la fel ca toți tinerii, m-am gândit ce doresc să devin în viață, care este meseria pe care o voi practica. Conștientizând că îmi place să lucrez cu oamenii, să cunosc diferite culturi și să explorez lumea, mi-am dat seama care este drumul meu. Am urmat o școală de management specializată pentru industria hotelurilor, iar evoluția a fost una frumoasă și plină de experiențe noi. Pe parcursul carierei mele, am lucrat în 14 țări diferite, am intrat în contact și m-am împrietenit cu o mulțime de oameni extraordinari, am descoperit nenumărate locuri, cu ajutorul entuziasmului localnicilor.

Dar să nu mă înțelegeți greșit, hotelăria este un mediu de lucru extrem de solicitant, așa cum știm ospitalitatea presupune o activitate permanentă 24/7, iar un oaspete așteaptă aceeași atenție, indiferent de momentul zilei în care sosește. Însă și satisfacțiile sunt pe măsura acestei implicări.

 

  • Ne puteți oferi o perspectivă asupra industriei Horeca, odată cu încetarea stării de urgență și ridicarea restricțiilor?

CS: Cu certitudine, industria ospitalității este afectată de aceste vremuri delicate, dificultățile fiind generate de restricțiile de călătorie și organizare de evenimente.

Pe parcursul stării de urgență, într-o perioadă extrem de dificilă, am ținut deschis hotelul operat, ceea ce a atras o recunoștință și mai mare pentru serviciile și asistența oferite din partea puținilor oaspeți care ne-au vizitat.

În contextul actual, restricțiile fiind parțial ridicate, observăm o ușoară revenire a circulației turiștilor la nivel intern, în principal, însă bineînțeles că este nevoie să treacă o perioadă mai îndelungată, până să ne revenim și să ajungem la nivelul fluxului turistic din anii 2018 și 2019.

Astăzi, mai mult ca oricând, oaspeții au nevoie să se simtă în siguranță, cu ajutorul multiplelor acțiuni de protecție și de prevenire implementate de reprezentanții hotelurilor, restaurantelor, barurilor, cafenelor.

 

  • A existat o cerere/necesitate pentru  o școală internațională acreditată în țara noastră?

CS: Da. În primul rând, vorbim despre necesitatea persoanelor interesate de o carieră în ospitalitate de a obține o diplomă recunoscută la nivel internațional, care să le aducă posibilități de dezvoltare profesională și să îi propulseze spre locul de muncă visat, prin formare și specializare la cea mai prestigioasă universitate de ospitalitate din lume.

Apoi, este resimțită necesitatea ca România să își reconsolideze cultura ospitalității, care trebuie fundamentată pe o educație de calitate. Ecole hôtelière de Lausanne (EHL) este un ambasador al ospitalității tradiționale elvețiene și un pionier în educația ospitalieră încă din anul 1893, care atrage anual, ca un magnet, studenți din întreaga lume. Cursanții ohma au devenit și ei membri ai comunității internaționale EHL, din care fac parte aproximativ 25.000 de alumni, în prezent manageri de top atât în industria ospitalității, cât și în alte domenii ce au în centrul activității clientul și nevoile sale.

Programul vocațional VET by EHL este conceput în baza filosofiei EHL, în ceea ce privește competența profesională pentru industria ospitalității, respectiv prin îmbinarea noțiunilor teoretice cu transpunerea acestora în practică. Faptul că jumătate din perioada de școlarizare este dedicată aplicării cunoștințelor teoretice la un operator economic din domeniu reprezintă un atu al programului, de care aveau nevoie, deopotrivă, viitorii profesioniști și industria ospitalității.

 

  • A existat un motiv anume pentru care ați ales ca Oradea să găzduiască sediul central/prima Academie de Management în Ospitalitate ohma by winsedswiss?

CS: Putem spune că Oradea ne-a ales pe noi, deoarece oportunitatea de a deschide Academia de Management în Ospitalitate, în acest oraș dinamic, a apărut ca urmare a discuțiilor purtate cu reprezentanții autorităților locale, cărora le mulțumim pentru deschiderea arătată și pentru că au fost receptivi la propunerea grupului nostru.

În ultimii ani, managementul municipiului Oradea a făcut pași decisivi pentru dezvoltarea turismului în această destinație turistică, înțelegând rapid că trebuie să răspundă nevoii în creștere de a avea resurse umane calificate în domeniu și de a crește, astfel, calitatea serviciilor industriei ospitalității și competitivitatea destinației.

 

  • Aveți vreun sfat pentru viitorii candidați? Vă rugăm să conturați portretul studentului ideal al ohma by winsedswiss.

CS: Academia de management ospitalier ohma îi așteaptă pe tinerii de peste 16 ani care iubesc să lucreze cu oamenii, fiind persoane open-minded, pasionate, muncitoare, dornice să investească în educația lor și să obțină diplome profesionale recunoscute la nivel internațional.

Am constatat că programele noastre vocaționale VET by EHL au atras persoane cu vârsta cuprinsă între 16 – 45 de ani, oameni care au deja experiență în domeniu, care doresc să se specializeze, să facă parte dintr-o comunitate internațională de profesioniști în ospitalitate și să obțină atestarea și recunoașterea pregătirii lor la cel mai înalt nivel.

 

  • Considerați că există o limită de vârstă până la care se poate începe o carieră în ospitalitate?

CS: Din punctul meu de vedere, nu este niciodată prea târziu pentru a îți urma visul și a avea încredere în vocația ta, fie că vorbim despre industria ospitalității sau despre orice alt domeniu. Hotărârea, ambiția, deschiderea, puterea de muncă și educația de calitate sunt însă ingredientele obligatorii ale rețetei carierei de succes în ospitalitate.

 

  • Cum funcționează serviciile de carieră integrate?

Prin intermediul agenției grupului de mediere pe piața forței de muncă, winsedswiss talent, persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă, inclusiv studenții/absolvenții ohma, vor putea beneficia de coaching în carieră, consiliere, îndrumare sau reorientare vocațională, pentru ca, ulterior, să le fie identificate locuri de muncă corespunzătoare calificării și cunoștințelor dobândite, pe piața muncii din ospitalitate sau din alte industrii ale serviciilor centrate în jurul conceptului de customer experience excellence.

Grupul nostru a stabilit parteneriate strategice cu lanțuri hoteliere de renume și cu hoteluri și restaurante independente din țară și din străinătate, pentru a aduce laolaltă cererea angajatorilor de a avea personal calificat și specializat la cele mai înalte standarde și nevoia tinerilor profesioniști, de a găsi locuri de internship și de muncă adecvate pregătirii lor.

Deoarece viziunea noastră are în vedere consilierea și susținerea studenților, absolvenților noștri și nu numai, pe întreaga durată a vieții acestora, urmează să lansăm cât de curând o platformă de locuri de muncă ce va deservi, în principal, industria ospitalității și domeniile conexe acesteia.

 

  • Este important pentru studenții ohma să participe la cursuri și ca aceștia să interacționeze cu instructorii lor?

CS: Da, este esențial. Obținerea diplomei profesionale VET by EHL presupune, în mod obligatoriu, prezența la cursuri și absolvirea examenelor teoretice și practice. Punem accentul pe interacțiunea studenților cu instructorii lor, profesioniști din industrie, certificați de EHL Advisory Services.

Programul este fundamentat pe modelul cadrului de competență elvețian, respectiv pe îmbinarea noțiunilor teoretice cu aplicarea acestora în situații practice.

Deținem infrastructura necesară desfășurării cursurilor teoretice în mediul online, însă ne dorim ca, atât timp cât ne va permite situația actuală, predarea, teoretică și aplicată, să aibă loc offline.

 

  • Ce ar trebui să învețe industria ospitalității de la prestigioasa școală internațională?

CS: Sistemul de învățământ elvețian dual este puternic ancorat în realitatea economică, cursurile fiind permanent adaptate evoluției business-urilor, tendințelor pieței și așteptărilor oaspeților.

Cel mai important, curriculumul EHL urmărește dezvoltarea abilităților tehnice și sociale ale absolvenților, pentru ca aceștia să poată dobândi cultura ospitalității, ceea ce noi denumim „hospitude”, care implică poziționarea clientului și nevoilor sale în centrul tuturor activităților turistice.

 

  • Ne puteți adresa câteva cuvinte de încheiere, poate o previziune optimistă a viitorului?

CS: Industria ospitalității se va reinventa, odată ce va depăși provocările actuale cu care se confruntă, context în care va fi și mai multă nevoie de resurse umane specializate, dar mai ales de oameni motivați, entuziaști, care să practice o meserie cu pasiune și pe care să o transforme, astfel, într-o carieră la cel mai înalt nivel.

Oamenii vor călători din nou, odată ce vor fi convinși că le sunt asigurate toate condițiile de siguranță, și chiar dacă această industrie trece prin mai multe schimbări, aceasta a avut putere de adaptare la noile reguli, transformându-le în etape dintr-un proces de evoluție, început deja cu mai mult timp în urmă.

Cmentariile sunt închise