Afaceri alimentate cu pasiunea pentru dulce. Un interviu cu Ioana Romanescu, fondator Cupcake Philosophy

Ai pornit la drum în 2014, cum arăta ideea ta de afaceri în acel moment?

Începutul a însemnat experiența de 18 ani în mediul corporate, experiență care a contribuit semnificativ la felul în care îmi definesc valorile, diferențiatorii, obiectivele și strategia. Știam deja cum să întreprind o analiză a industriei, iar până la întocmirea unui plan de afaceri și alcătuirea echipei a fost doar un pas.

Am pus bazele Cupcake Philosophy cu o investiție inițială de aproximativ 40.000 de euro din surse proprii, direcționați către un laborator certificat HACCP și dezvoltarea echipei prin cursuri de perfecționare.

Planul de afaceri mai degrabă decât o idee, a fost gândit în trei etape: să devenim top of mind pe segmentul de cupcakes – produsul-fanion cu care am început; după un an am trecut la a doua etapă, de diversificare a deserturilor – momentan avem în portofoliu peste 200 de deserturi; după 8 ani pe piață suntem în plină etapă a treia cu focus pe educație prin susținerea de ateliere practice și în viitorul apropiat și programe de mentorat.

Are nevoie un business din Horeca de o poveste, un plan de afaceri sau o filosofie?

În cazul meu, au funcționat toate trei. Îmi plăcea să pregătesc prăjituri pentru cei dragi încă din copilărie, deci viața mea a fost împletită pe alocuri cu bucuria pe care o aduci celorlalți cu un simplu desert. Când a venit momentul potrivit, povestea a trecut la nivel de business, ca o scânteie pentru a porni Cupcake Philosophy.

Povestea m-a condus, în mod natural spre filosofia care stă la baza business-ului – aceea de a crea un produs care să producă emoție fără un motiv anume și de a răsfăța gusturile celor din jur cu deserturi elegante. Filosofia nu doar a contribuit la promovarea poveștii, m-a ajutat să rămân concentrată pe valorile mele. Însă, oricât de romantic ar fi un vis, fără un plan de afaceri urmat cu tenacitate, rămâne doar un vis sau poate experimente în propria bucătărie.

De unde vine fascinația pentru cupcake?

Am fost inspirată inițial de un magazin de unde cumpăram cupcakes, în perioada în care locuiam în Canada. Nu-mi plăcea neapărat gustul lor, mi se păreau prea dulci, dar mă fascina felul în care erau decorate și efectul asupra celor care intrau în magazin.

În România în 2014, nișa de cupcakes reprezenta o piață care putea fi explorată cu un produs inedit. Întotdeauna am considerat cupcakes un desert versatil și am ajuns să creez cupcakes pentru toate ocaziile: de la botez până la nuntă și chiar o categorie aliniată cu filosofia noastră, no reason joy.

Începuturile sunt marcate și de greșeli, ce știi acum și ar ajuta pentru un nou început?

Cred că mi-aș fi dorit să am curajul să mă desprind mai devreme de corporație. Mult timp, până să pun bazele Cupcake Philosophy, mergeam la cursuri de cofetărie în paralel cu viața profesională de atunci. Lucrând într-o corporație înveți să fii analitic, să cântărești riscurile și să analizezi oportunitățile, însă tocmai această educație te poate împiedica să faci un pas în afară. Analizând și punând toate aspectele în perspectivă, realizezi că este mult mai riscant să începi un proiect de antreprenoriat versus să ai un job sigur într-o companie.

Ce am învățat însă din opt ani de antreprenoriat, este să-mi pun încrederea în instinct. Până la urmă, chiar și când ești foarte bine pregătit, un nou început vine întotdeauna cu o doză de emoție și de incertitudine, în engleză i-am zice leap of faith.

Ai menționat într-un interviu că românilor, angajați sau antreprenori, le place să se implice în toate etapele producției, să știe puțin din tot. Cum a fost în cazul pregătirii tale în cofetărie?

Recunosc că am ales o pregătire inițială riguroasă, am simțit că trebuie să ajung la echivalentul abilităților din corporație. Am ales să fiu un antreprenor care își cunoaște foarte bine afacerea, nu un antreprenor care doar coordonează, în general mă ghidez după principiul knowledge is power și cred că este un avantaj să-ți cunoști produsele și zona de execuție. Mă liniștește și gândul că, într-o situație limită, o avarie de orice fel, îmi pot sufleca mânecile pentru a susține producția în continuare.

Poate fi și un dezavantaj atunci când cunoști foarte bine un domeniu pentru că ești tentat să analizezi prea mult acțiunile. Din perspectiva de antreprenor e posibil să fii mai curajos și mai creativ, iar atenția să fie îndreptată strict pe zona strategică a business-ului.

Educarea unui antreprenor la început de drum începe cu planul de afaceri sau la cursuri specializate?

Categoric, cu ambele. Planul de business îți dă o anumită îndrumare și o direcție, însă ceea ce te educă cu adevărat sunt practica și experiența.

Personal, provocarea cea mai mare mi s-a părut că apare în fața imprevizibilului. Cum faci față ad-hoc oricăror situații în condițiile în care piața e în schimbare și costurile explodează, ce decizii strategice iei – toate acestea nu se învață la cursuri, dar țin de experiența și de flerul fiecărui antreprenor.

Rețeta pentru un milion de euro din prăjituri și torturi e secretă?

Când lucram în corporație am întâlnit lideri foarte ancorați în prezent și care excelau în munca lor, dar am cunoscut și lideri de succes cu o capacitate incredibilă de a proiecta – liderii cu viziune m-au inspirat întotdeauna. Nu am pornit cu un obiectiv grandios în minte, altul decât dorința de a oferi o emoție într-un desert, despre care am povestit mai sus. Însă acest gând a venit la pachet cu un grad de pragmatism și a însemnat un cumul de „ingrediente”: atenția și grija față de clienți, lipsa compromisului în ceea ce privește calitatea, gust și design diferit, elegant.

Tocmai dorința de a oferi o experiență și încăpățânarea cu care m-am ținut de acest principiu i-a făcut pe oameni să fie atrași de produsele noastre și să revină, iar pe noi ne-a apropiat de acel milion de euro din vânzări.

Traversăm o perioadă de preocupare excesivă pentru eliminarea zahărului, cum ajungem la o soluție care să împace pofta de dulce cu dieta?

Consumând deserturi mai sănătoase. 🙂

Din postura de Pastry Chef și promotor al deserturilor, îmi dau seama pe zi ce trece că este o misiune dificilă să duc această „luptă” cu zahărul. Unul dintre obiectivele mele însă, care-mi definește de altfel și stilul de viață, a fost să ofer alternative dulci mai sănătoase, realizate într-un mod responsabil.

Așa că am creat o colecție dedicată deserturilor fără alergeni (fără gluten, fără lactate, fără ouă), vegane (fără ingrediente de proveniență animală) și fără zahăr adăugat. Am făcut acest pas important atât pentru dezvoltarea mea ca Pastry Chef și a afacerii mele, dar mai ales pentru că industria evoluează și există cifre alarmante la nivel global cu privire la incidența anumitor probleme de sănătate. Consumatorii interesați de acest gen de produse sunt cei care fie au alergii, fie sunt preocupați de sănătatea lor sau adoptă un anumit stil de viață.

Consider că educația are rolul ei în formarea unor obiceiuri de consum, astfel că am dezvoltat și un curs dedicat – „Fundamentals of Healthy Desserts”, care anul acesta s-a bucurat de un interes foarte mare din partea participanților. L-am gândit ca pe un atelier practic dedicat cofetarilor experimentați sau la început de drum, dar am vrut să fie accesibil și pentru cei care sunt interesați să aibă un stil de viață sănătos sau părinților care vor să învețe să gătească un dulce sănătos pentru copiii lor.

Consideri că un antreprenor Horeca ar trebui să integreze în promovare și componente de educare a publicului țintă?

Pentru mine este esențial, din mai multe puncte de vedere.

Mi-aș dori ca oamenii să aleagă mai des calitatea în locul cantității. De aceea investesc timp și răbdare pentru a explica clienților procesul de realizare a deserturilor noastre, deoarece este important să cunoască sursa ingredientelor pentru produsele pe care le comandă. Am înțeles că odată ce oamenii cunosc mai bine ce presupune acest proces, sunt mai dispuși să plătească pentru produse mai scumpe, pregătite responsabil.

Am acordat atenție și acestui trend al personalizării deserturilor, o tendință care este desigur întreținută de consumatori. Piața, în special cea dedicată copiilor, își dorește torturi cât mai colorate, ornate cu personaje din desene animate. La Cupcake Philosophy ne axăm pe elemente de decor simple și elegante, evităm să lucrăm cu nuanțe de negru și albastru, dificil de redat din ingrediente naturale. Pentru un Pastry Chef preocupat să ofere alternative mai sănătoase, cred că face parte din fișa postului să explice rolul și proprietățile fiecărui ingredient, mai ales dacă folosirea acestuia aduce un deserviciu produsului final.

Îmi doresc să ofer și o perspectivă diferită asupra meseriei de cofetar și mi-am făcut misiune din a crea un mediu de lucru care să încurajeze noua generație de cofetari români, să se simtă apreciați și să aibă curaj să inoveze cu propriile deserturi. Cred însă că nu este o muncă a unui singur lider, ci este nevoie de vocea întregii comunități HoReCa. Cu mai multă implicare și comunicare putem schimba în bine imaginea și condițiile unei meserii care, în țări precum Franța, este văzută la rang de artă.

Dulciuri făcute în casă, dar nu în casa cuiva la propriu… ce sfaturi ai pentru cine dorește să pornească o afacere din bucătăria proprie?

Sunt prima care susține munca pe cont propriu, antreprenorială, atâta vreme cât se desfășoară în parametrii unor norme de igienă și un cadru legal adecvat. Cred că astfel de demersuri reprezintă o șansă pentru tinerii la început de drum, iar aceasta trebuie oferită tuturor celor care nu au posibilitatea sau cunoștințele de a-și deschide de la început o afacere.

Ca antreprenor, am o responsabilitate imensă în ceea ce privește siguranța alimentară și trasabilitatea materiei prime și a ingredientelor, iar controlul autorităților este esențial. Ofer în orice moment o garanție consumatorului că produsele pe care le comandă sunt controlate și făcute cu responsabilitate.

Sfatul meu pentru cei care își doresc să pornească o afacere din bucătăria proprie este să-și asigure un cadru legal în care să funcționeze ca afacere, să investească într-un laborator certificat sau să-l închirieze și, dincolo de profitul pe care oricine îl caută, să se gândească la beneficiile consumatorului. Lecția mea a fost că încrederea pe termen lung a clienților se câștigă prin servicii de calitate, preparate cu maximă grijă față de ei.

Ești fondator Cupcake Philosophy și Pastry Chef, supervizezi producția sau lucrezi cot la cot cu echipa?

Lucrez cot la cot cu echipa doar în perioadele aglomerate sau dacă este strict necesar, în general suntem bine organizați, iar ocaziile acestea sunt rare – cum ar fi de 8 Martie, Crăciun și Paște. Gestiunea laboratorului intră în atribuțiile coordonatorului de laborator care supervizează producția.

Eu mă ocup mai mult de starea de spirit și eficiența echipei, de zona de management operațional și financiar și de relația cu clienții. Avem de la ședințe săptămânale, în care ne uităm la planul de comenzi, la discuții trimestriale în care analizăm rezultatele și feedback-ul de la clienți până la discuții anuale, dedicate direcției strategice. Suntem foarte transparenți la nivel de comunicare cu echipa.

Am menționat echipa, cum gestionezi lipsa personalului?

Este subiectul „fierbinte” în industria noastră și am avut numeroase discuții cu colegii de breaslă pe tema aceasta sau în întâlnirile din comunitatea HORA. A fost un an în care și noi am avut constant poziții deschise. În pandemie, am fost nevoiți să ne reorganizăm într-o echipă mai mică, în care să fim eficienți și productivi, dar pe măsură ce lucrurile au revenit la noua normalitate, am fost nevoiți să ne extindem echipa, iar acum ne-am regăsit din nou echilibrul).

Totuși, mă consider un lider norocos care are alături colegi încă de la începuturile business-ului. În această perioadă în care industria are dificultăți în a găsi oamenii potriviți, am înțeles cât de mult m-a ajutat experiența de management din corporație, de a prelua și implementa modele de lucru care să contribuie la crearea unui mediu de lucru sănătos. De aici cred că trebuie să pornim discuția: cum să oferi un loc de muncă unde angajatul se simte ascultat, în care nu i se vorbește autoritar și în care se poate dezvolta? Răspunsurile la aceste întrebări pot genera soluții prin care să-i fidelizăm pe cei pe care îi atragem în barca noastră.

Este important să fim inspirație pentru copiii noștri, cum abordezi echilibrul dintre personal și profesional?

Încerc să-l implic pe fiul meu în tot ceea ce fac, tocmai pentru a combina utilul cu plăcutul. Mă bucur să-l am pe lângă mine, pe perioada verii de exemplu, pentru că îi face plăcere să fie în laborator, iar eu încerc să-i ofer o educație prin care să înțeleagă că tot ceea ce am realizat a însemnat multă muncă. Iar, ca orice mamă, îmi doresc să fie mândru de mine!

Când te simți copleșită, care e sursa de inspirație și energie de a continua?

Familia întotdeauna.

Cum a evoluat Horeca în ultimii ani din perspectiva adoptării tendințelor din afară?

Noile tendințe – deși nu le văd ca pe o mișcare radicală – apar în special din partea generației millennials, preocupare pentru sănătate, pentru ingrediente din surse sustenabile și deserturi artizanale. În plus, deserturile fără gluten, fără lactate sau ou, precum și cele cu un conținut scăzut de zahăr nu mai reprezintă doar un trend, ci și o necesitate, dacă urmărim rapoartele despre creșterea obezității la copii, creșterea numărului de persoane cu intoleranțe alimentare, dar și impactul consumerismului asupra planetei.

La nivel de preferințe, am remarcat cum emoția este cea care face uneori diferența. La începutul verii acestui an, am lansat colecția „Neo-Torturile Copilăriei” inspirată din cinci torturi tradiționale ale copilăriei, pe care le-am completat cu gusturi și arome noi. Din feedback-ul primit, a fost uimitor să văd câtă nostalgie a trezit în oameni.

Care sunt provocările de a avea un local cu servire comparativ cu un laborator?

În ceea ce mă privește, un mare avantaj este că, lucrând doar în laborator, am eliminat risipa aferentă unui local cu vânzare, toată producția fiind bazată doar pe comenzile clienților.

Dacă oamenii își amintesc cum i-ai făcut să se simtă, care e cea mai valoroasă lecție a antreprenorului din Ospitalitate?

Să-ți iubești clienții și echipa.

Cum consideri că este mai bine să-ți testezi pregătirea: participând la concursuri de profil sau la cursuri de actualizare a cunoștințelor?

Consider că ambele au rol în dezvoltarea fiecărui profesionist. Concursurile de profil te scot foarte mult din zona de confort, iar cursurile de actualizare a cunoștințelor sunt importante pentru că poți învăța și dobândi cunoștințe și tehnici noi.

Din 2014 până în prezent Cupcake Philosophy rafinează arta desertului, păstrând standarde înalte de calitate a produselor și manifestând o deosebită grijă pentru clienți și un stil de viață sănătos.

Cmentariile sunt închise