Il Classico: mica Italie din vestul țării | Interviu cu Bianca Son

Il Classico e restaurantul care a cucerit publicul din două dintre orașele mari ale vestului mioritic: Arad și Timișoara, fiecare cu o personalitate proprie si fiecare creat pentru așteptări la fel de autentice. Ambele restaurante respectă tradiția de a prepara o pizza exact ca în Napoli, paste proaspete originale cu ingrediente tradiționale conform rețetelor italiene și platouri cu ingrediente proaspete. Bianca a urmat un Master la Universitatea de Business din Bologna, iar Davide este din Modena, pasionat de domeniul gastronomic. Davide s-a înscris la Academia Italiana Pizza Chef, unde a urmat cursurile teoretice câteva luni și apoi un stagiu practic în pizzeria unui Campion Mondial al Pizzei. Aceste experiențe i-au încurajat să pornească pe acest drum alături de familie, iar prin muncă multă și determinare au pus bazele celor două restaurante Il Classico

În Timișoara, pe lângă restaurantul Il Classico, dețin și un mic magazin cu produse premium cu iz mediteraneean. În Arad, la Il Classico este binevenită toată familia, mai ales că are loc de joacă, spațiu dedicat pentru copii mici și zonă de lounge pentru evenimente. De managementul acestei locații se ocupă Ioana, sora geamănă a Biancăi, și Alex.

Ce face Il Classico deosebit și de ce revin oaspeții?

Autenticitatea 100% pe care o oferim înseamnă multă muncă fizică și atenție, respect pentru protocoale și tradiții și determinarea de a nu face adaptări și compromisuri. Noi oferim o experiență autentic italiana, începând cu decorul, servirea, stilul, atmosfera, încheind cu gustul și rețetele exact așa cum le-am învățat. Asta nu înseamnă că gustul autentic italian place tuturor, dar nici nu ne dorim asta. Suntem conștienți că ne adresăm unei nișe de clienți care caută ceea ce avem noi de oferit, înțeleg și apreciază efortul și pasiunea pe care o punem în muncă.

La Il Classico se regăsesc în ambele locații exact aceleași preparate și același gust. Ne dorim să venim în întâmpinarea așteptărilor, surprinzând totodată oaspeții cu experiența de care au nevoie în acel moment. Un alt element care ne-a ajutat să creăm o comunitate de oameni extraordinari în jurul nostru a fost personalizarea aproape totală a experienței, de la un cuplu aflat la prima întâlnire și familii cu copii la antreprenorul care vine pentru întâlniri de business. Desigur, asta presupune să fim discreți și atenți la detalii.

 Diferă publicul din Arad de cel din Timișoara?

Conform zicalei și fără modestie, declarăm că “Cine se aseamănă se adună!”: artiștii își aduc prietenii artiști, putem reproduce o atmosferă adecvată mediului antreprenorial sau familiară și caldă. În ambele orașe oaspeții noștri sunt deosebiți, o comunitate de oameni cu o oarecare educație gastronomică, care au călătorit și înțeleg esența produselor, apreciază experiența și chiar îndârjirea noastră de a ține de rețete. Diferențele constau însă în modul în care oamenii petrec timpul la noi în restaurante. Restaurantul din Arad este semnificativ mai mare, cu loc de joacă și sală de evenimente, pe când cel din Timișoara este mic, cochet și intim, adecvat cursurilor noastre de paste și lifestyle.

Cum a evoluat meniul de-a lungul timpului?

Am pornit cu un meniu dedicat de pizza, Davide fiind pasionat de acest aluat faimos. Am creat meniul cu pizzele clasice, cunoscute în toata lumea și am adăugat câteva create împreuna, bazându-ne pe teoria învățată și pe combinația de gusturi echilibrate din dieta mediteraneeană. Am început cu 34 de sortimente de pizza, iar astăzi avem în meniu 57, la care săptămânal adăugăm câte o pizza specială care să conțină legume de sezon. În primul an am făcut doar pizza, salate și două deserturi, eram trei oameni care țineau tot restaurantul: Davide, eu – Bianca și fratele meu Călin. Davide făcea pizza, Călin pregătea celelalte ingrediente pentru pizza comandate, iar eu serveam clienții și răspundeam la telefon. După un an am adus în echipă o “nonna”, am învățat-o cum merg treburile, apoi am adăugat pastele și platourile reci în meniu.

Care sunt atributele unei pizza autentice? Dar ale pastelor?

O pizza autentică italiană păstrează întotdeauna gustul ingredientelor proaspete, combinate în mod echilibrat, primează calitatea, nu cantitatea. Există mai multe feluri de aluat în Italia, noi însă facem aluat napoletan, cu o dospire de lungă durată, ușor digerabil, aerat și pufos pe dinăuntru, crocant la exterior și subțire în mijloc. Pentru a-și păstra consistența și proprietățile organoleptice, pizza napoletană trebuie coaptă la temperatură înaltă pentru un timp foarte scurt; astfel roșiile rămân suculente, iar mozzarella fiordilatte se topește într-un strat cremos.

Pastele sunt un subiect sensibil pentru italieni, ei fiind tradiționaliști, fiecare regiune are filozofia și tipurile proprii de paste și sosuri cu care sunt gătite acestea. Numitorul comun este că pastele trebuie să fie întotdeauna gătite “al dente” și nu orice tip de paste merge cu orice sos, trebuie respectate întocmai regulile.

Aveți pizzer cu acte, lipsește o școală specializată în România?

Avem pizzaiolo și pizzer cu acte. Fac distincția doar pentru că Davide a făcut școala în Italia, însă nu este foarte mare diferență între scoli. Școli bune sunt și în România, problema nu este școala, ci idea de pizza din țara noastră. Pizza la noi este văzută fast-food, ca un fel de umplutură în meniul oricărui restaurant. Asta influențează mult atitudinea pizzerului față de produsul final și față de dificultatea de a îndura multe ore de munca în căldură, fără prea mare dragoste pentru un preparat rafinat, din păcate desconsiderat. În Italia pizza este un fel de mâncare respectat, este o specialitate și o alegere sănătoasă, astfel că și oamenii din domeniu sunt mândri că sunt pizzaiolo.

Nu cred că lipsește școala, ci mai degrabă perspectiva, cultura aprecierii ingredientelor, a gustului efectiv, a stilului de a mânca puțin și bun, de a crea mâncare simplă și rafinată și cunoștințele despre asocierea ingredientelor. În cele din urmă, consider că lipsește pasiunea și mândria că acel ceva iese din mâinile tale, poate respectul pentru meserie, nu doar că ești un angajat competent al unui restaurant care servește pizza.

De unde vă aprovizionați cu produse autentice?

Ingredientele DOP certifică practic alimentele de calitate și faptul că acestea sunt originalul. Această certificare garantează nu doar calitatea produsului, ci și faptul că provin dintr-o anume zonă, procesul de producție fiind respectat întocmai, conform unui caiet de sarcini. Produsele DOP pot să fie urmărite până la origine, garantând consumatorului proveniența ingredientelor, oferindu-i o viziune completă a poveștii lor. Aceste produse sunt strâns legate de teritoriu, sunt produse care nu pot fi sub nici o formă create în alt loc, datorită unei serii de factori unici.

Produsele noastre provin aproape exclusiv de la producători din ferme mici și medii, toate mezelurile și brânzeturile sunt importate din Italia cu ajutorul partenerului nostru, iar produsele proaspete: legume, fructe, plante aromatice, le achiziționăm direct de la producătorii locali, în funcție de disponibilitate și anotimp.
Ne place să folosim produse DOP deoarece gustul acestora garantează indiscutabil experiența italiană pe care o promitem.

Cine se ocupă de Marketing și Social Media?

Trăiesc și visez marketing, însă ca să fiu sinceră, de Marketing s-a ocupat în primii ani restaurantul în sine. Am început la Timișoara, într-un spațiu mic și cochet, dar care nu poate găzdui prea multe persoane deodată. Am ales o strategie de promovare bazată pe recomandare personală, renumitul word-of-mouth. Am depus tot efortul și pasiunea în munca zilnică, în atenția pentru detalii de preparare, pentru curățenie, pentru preparare și protocoale. Am investit energie pentru ca oaspeții să se simtă bineveniți și să aprecieze experiența creată pentru ei, iar în schimb am primit alți oaspeți. În primii doi ani abia reușeam să fac o postare pe Social Media o dată pe lună, eram mult prea ocupați să fim prezenți fizic și atenți la clienții noștri 14 ore pe zi, 6 zile pe săptămână. Asta ne-a adus nu doar recunoaștere, ci și fidelitate, avem clienți care ne consideră parte din viața lor și aleg să serbeze momente importante alături de noi. Avem clienți care cresc cu noi, faptul că evoluăm împreună ne face mai recunoscători. Astăzi continuăm să facem exact același lucru, cu review-urile și prezență în online, nu doar din vorbă-n vorbă. Sora mea, Ioana, se ocupă de Marketing și Social Media, prin campanii de educare și conștientizare, nu neapărat promovare. 

Păstrarea unui model de afacere centrat pe familie poate funcționa și la noi?

Oriunde poate funcționa, cu inima și mintea deschisă. Nu e ușor să lucrezi în familie, însă cu ajutor și instrumente adecvate de dezvoltare, dar mai ales cu consecvență, te poți bucura de succes muncind alături de cei dragi. Desigur, e nevoie de multă răbdare și înțelegere, dar și de proceduri bine stabilite.

 Ce planuri de viitor are Il Classico – consolidare sau creștere?

Il Classico a deschis de curând două mici magazine cu concept Pasta Store – Totul despre paste. Avem produse extraordinare, practic tot ce ai nevoie ca să-ți gătești paste acasă, de la sosuri naturale deja pregătite, la paste din faină de quinoa sau legume, chiar ustensile pentru a face paste, dacă te pasionează. Suntem foarte entuziasmați de acest nou proiect pe care îl considerăm tot o creștere. Planurile pentru un alt restaurant, la nivelul calității și a serviciilor pe care le oferim momentan este dificil de planificat deocamdată. Suntem mult prea prinși în activitățile zilnice din cele două restaurante existente ca să ne putem desprinde.

Viitorul aparține celor… care înțeleg că magia Ospitalității constă în pasiune pentru ceea ce faci, mândria lucrului bine făcut pentru oameni, cu atât mai mult când vorbim de mâncare.

Cmentariile sunt închise