Catalin Mahu, La Mama: “Ma gandesc serios sa relansez proiectul de francizare a brandului, iar intr-un viitor apropiat sa ne dezvoltam in tara si apoi, de ce nu, in strainatate”

In luna februarie 2017, lantul “La Mama” a aniversat cu fast implinirea a 18 ani de la deschiderea primului sau restaurant, in Capitala, sub sloganul „Sweet 18”. In toti acesti ani, in total, au fost inaugurate zece restaurante si trei cafenele. Am stat de vorba cu Catalin Mahu, proprietarul lantului de restaurante La Mama, despre cum a reusit sa reziste atat timp intr-o piata cu foarte multe provocari, foarte concurentiala, aflata intr-o continua schimbare, precum si despre planurile de viitor, care vizeaza, in viitorul apropiat, relansarea francizei si extinderea in tara si chiar in alte tari.

Ati inceput procesul de modernizare a restaurantelor La Mama anul trecut, cu unitatea de pe Delea Veche. Ce a presupus, mai exact, acest proces de modernizare, ce schimbari s-au realizat?

In acest proces de modernizare am urmarit aducerea unui suflu nou unui concept care implineste anul acesta 18 ani. Am schimbat predominanta coloristica rosie a restaurantului, fara a renunta la aceasta culoare definitorie, pana la urma, pentru noi. Am schimbat stilul mobilierului, introducand canapele, precum si scaune individuale, culoarea natur a mobilierului facand parte din noua directie. De asemenea, am schimbat sistemul de iluminat, punand accent pe lumina atat de ansamblu, indirecta cat si pe iluminarea fiecarei mese in parte. Practic, am readus restaurantul, din punct de vedere estetic, in actualitate.

Cate restaurante ati reusit sa modernizati pana la finalul lui 2016?

De la bun inceput planul a fost sa modernizam doua restaurante in cursul anului trecut, lucru pe care l-am si realizat.

Veti continua acest proiect si anul acesta?

Evident ca vom continua procesul de modernizare al restaurantelor noastre, anul acesta avem in plan sa mai renovam minimum doua dintre acestea.

La cat s-a ridicat valoarea investitiei in modernizare pana in acest moment?

Anul trecut, am investit aproximativ 150 000 euro, din surse proprii, in renovarea celor doua restaurante.

Ce schimbari sau ce noutati ati adus in meniu?

Activitatea de restaurant te obliga sa te adaptezi continuu. Acesta este unul dintre secretele continuitatii intr-o piata destul de concurentiala. Deoarece noi am avut intotdeauna o bucatarie citadina romaneasca si nu neaparat traditionala, am incercat ca in meniul nostru de restaurant sa aducem feluri de mancare pe care clientii nostri sa le vada ca fiind parte din normalitatea vietii lor actuale, pastrand in acelasi timp specificul restaurantului. Astfel, a aparut in meniu burger-ul, sau midiile in sos de vin. Puiul in sos de vin alb este o tratare moderna a “batranului” pui cu smantana, ce a facut deliciul copilariei mele. La deserturi, pe langa veteranii papanasi sau diversele clatite, avem torturi care pot sta la loc de cinste in orice cofetarie din lume (de exemplu, tort Snickers sau tortul de fructe de padure cu ciocolata) sau, mai nou, avem un desert dupa o reteta originala din Moldova de peste Prut, Sarutul Basarabiei.

Pe langa acest proces de modernizare, ce alte proiecte importante ati derulat in 2016?

Aniversati 18 ani de existenta. Povestiti-ne cum ati evoluat in toti acesti ani, cum s-a schimbat piata, clientul, restaurantele La Mama.

Asa este, in luna februarie am implinit cu multa mandrie 18 ani de existenta. Cred ca putem spune ca este un lucru dstul de rar in acest domeniu. Principala evolutie a pietei cred ca vine din cresterea mare a concurentei fata de acum 18 ani. Daca nu ma insel, cand noi am aparut, in Bucuresti erau sub 1.000 de restaurante, in timp ce astazi sunt undeva in jur de 4 – 5.000 de restaurante, dupa ce in anii dinainte de criza se ajunsese undeva spre 8.000.  Aceasta evolutie a numarului de restaurante vine si cu o mare diversitate a acestora. Clientul poate acum sa aleaga din aproape toate bucatariile lumii si, chiar daca unele restaurante functioneaza doar o perioada de timp, ele tot creeaza diversitatea. La randul lui, clientul a devenit mai cunoscator, mai doritor de experiente, nu doar de mancare, mai stapan pe ceea ce isi doreste si mai constient de plus-valoarea pe care trebuie sa o obtina pe banii lui. Tocmai pentru ca am reusit sa ne adaptam in permanenta si am tinut cont de dorintele clientului, cred ca am reusit sa fim atat de longevivi.

Cu ce asteptari ati pornit la drum atunci si cum s-au materializat acestea?

Uimitor este ca atunci cand faci istorie nu intentionezi sa o faci. Acum 18 ani am dorit sa fac un restaurant in care sa ma simt un om normal, in care sa mananc ceea ce imi placea mie sa mananc. Am crezut ca valorile mele pot fi impartasite si de alti oameni si se pare ca am avut dreptate. Oricat de mult ne-ar placea bucatariile altor popoare, si eu sunt client pentru alte restaurante si savurez cu placere preparate din alte bucatarii, nu ne putem scoate din ADN o ciorba buna sau unele dintre felurile de mancare cu care am crescut.

Avand in vedere toti acesti ani de experienta pe piata, cum a evoluat colaborarea cu furnizorii?

Piata actuala este foarte complicata. Sau cel putin asa se vede din interiorul ei. Faptul ca suntem de atatia ani pe piata ne-a ajutat sa avem o relatie buna cu majoritatea furnizorilor nostri. Avem parteneriate strategice cu cativa dintre furnizorii nostri mari si colaborari de lunga durata cu marea majoritatea lor.

O intrebare… altfel: Daca ar fi s-o luati de la inceput, ce ati face diferit?

O spun de aproape 18 ani: daca astazi ar fi sa deschid prima data de un restaurant, stiind tot ce stiu despre industria aceasta, as fugi mancand pamantul. Insa, fiind in interiorul industriei, nu ma pot desprinde. Este ca un drog aceasta industrie, cu satisfactii si costuri pe masura. Si ca sa raspund punctual la intrebare: nimic. As face acelasi restaurant, normal, pentru oameni normali. 🙂

Ce planuri aveti cu La Mama, unde doriti sa ajungeti?

In anii trecuti am incercat diverse dezvoltari pe orizontala. Am creat branduri suplimentare, de exemplu Cafepedia, Marttinez, care ulterior, chiar daca s-au bucurat de un foarte bun renume, a trebuit sa le inchid. Decizia actuala este de a dezvolta doar brandul La Mama. Vreau ca anul acesta sa mai deschid cel putin un restaurant nou si, probabil, voi incepe sa ma gandesc serios la a relua ideea de a franciza brandul. Asta ar putea insemna ca intr-un viitor apropiat sa ne dezvoltam in tara si apoi, de ce nu, in alte tari, pentru ca mancarea romaneasca trebuie sa isi gaseasca locul ei in lume, in gastronomia mondiala.

Ce ne puteti spune despre rezultatele de anul trecut, ati inregistrat o crestere a cifrei de afaceri, v-ati atins obiectivele?

Din pacate anul trecut am fost obligati sa inchidem doua restaurante, deoarece se incheiasera contractele de inchiriere si nu am reusit sa ajungem la un acord in beneficiul ambelor parti pentru a incheia un nou contract. Desigur, asta inseamna o diminuare a cifrei de afaceri, chiar daca pe restaurantele existente s-a inregistrat o crestere a vanzarilor.

Cmentariile sunt închise