Maison des Crêpes – afaceri cu poveste

Valentin Strugaru, fondator al Maison des Crêpes – lanţul de restaurante având meniul bazat pe clătite dulci și sărate, declara recent că își dorește o extindere la nivel național, vizând astfel orașele Iași, Oradea, Cluj-Napoca și Sibiu. În prezent, brandul Maison des Crêpes are trei modele de franciză, investiția fiind direct proporțională cu suprafața. În acționariatul Maison des Crêpes a intrat recent grupul City Grill care a preluat 49% din acțiunile afacerii fondate de antreprenorul Valentin Strugaru.

Care este profilul unui antreprenor care deschide Maison des Crêpes?

Pornind de la bine cunoscuta vorbă românească „Omul sfințește locul”, am înțeles destul de repede cât de important este omul din spatele unui business. Așadar, atunci când căutăm un partener, analizăm cu atenție dacă împărtășim aceleași valori și dacă există o anumită conexiune care va permite colaborarea. Astfel, putem spune că el sau ea trebuie să fie o copie a noastră, un om determinat, muncitor, conectat la oamenii din jurul lui și nevoile lor și, în esență, să fie un om bun.

Vorbim totuși de o clătită – ce face acest produs atât de interesant pentru consumatori?

Nimic în lumea asta nu rămâne doar ceva dacă îi acorzi atenția necesară. Creativitatea și talentul nostru s-au văzut încă de la început în faimoasele clătite de la Maison des Crêpes: ne-am uitat la clătită ca la un diamant neșlefuit și am reușit să o ridicăm la rang de artă. De altfel, clătitele noastre sunt cele care ne-au propulsat și au făcut din brandul Maison des Crêpes unul de succes.

Românii iubesc clătitele sau pancakes sau crêpes – cea mai simplă diferențiere este… ? Primează dulce sau sărat?

Românii mănâncă clătite. Noi iubim clătitele noastre și românii iubesc clătitele noastre. Am fost deschizători de drumuri, pionieri, deși am întâmpinat multe provocări, iar cea mai mare provocare a noastră a fost să lăsăm românii să facă meniul Maison des Crêpes. Și pentru că astăzi vindem 70% dulce și din acest procent vindem 80% pancakes, românii iubesc pancakes-urile noastre.

Cum v-ați orientat la deschiderea primei locații și ce puncte cheie ar trebui vizate în termeni de locație ideală?

Când a luat naștere Maison des Crêpes aveam destul de clar definit conceptul și produsul și ele ne-au arătat zona în care trebuie să mergem. De altfel, este una din lecțiile pe care eu le-am învățat în cei 12 ani de activare în Horeca: știam că fie ai o piață și inventezi un produs pentru acea piață, fie invers, ai un produs și cauți piața potrivită produsului tău. Asta una la mână, și doi, foarte important, a fost că am dat viață acelei locații și am transformat-o dintr-un simplu garaj într-un loc cu o energie foarte bună, am îndrăzni să spunem chiar cool.

Puncte pro și contra pentru a deține propria locație în care deschizi Maison des Crêpes? Proprietar vs. Chiriaș.

După ce analizezi foarte bine piața și locația: avem un scoring pe care îl aplicăm pe locație și pe piață, iar rezultatele obținute ne indică dacă acolo poate funcționa un restaurant Maison des Crêpes. Nu are importanță dacă spațiul este proprietate personală sau închiriat, pentru că noi construim un business corect și includem în analiza financiară și chiria, astfel încât afacerea să genereze profit, luând în calcul toate cheltuielile.

Există o filozofie a decorului locațiilor Maison des Crêpes?  

Da, bineînțeles ca exista un manual de brand de arhitectură prin care urmărim în primul rând să dăm viață fiecărui restaurant MdC. Să nu uităm că Maison des Crêpes este mai mult decât un restaurant, este un loc viu și foarte dinamic. Un alt principiu după care ne ghidăm este să luăm permanent pulsul oaspeților, astfel încât să ne pliem și să ne adaptăm din mers, să știm când ceva nu merge sau ce merge foarte bine și să remediem sau să replicăm, după caz, în toate locațiile.

O locație Maison des Crêpes are nevoie de bucătar? Cum ar trebui să arate un meniu la început de drum?

Maison des Crêpes este un restaurant full service care are nevoie de bucătari, dar, mai mult, ne bucurăm să lucrăm cu oameni creativi, deschiși către nou, modelul de bucătar modern căruia îi place să combine și să descopere stiluri noi. Pentru că noi oferim sprijin și suport, nu e necesar să deschidem un restaurant nou cu un meniu simplificat; o întreagă echipă de operațiuni va sta aproape de echipa noului restaurant deschis pentru o deschidere așa cum ne dorim.

Cum alcătuim meniul de băuturi la Maison des Crêpes?

Când construim meniul de bar, ținem cont de trenduri, de asocierea cu produsele noastre și de ce își doresc clienții noștri. Nu putem să ascundem că în ultimii ani s-a alăturat echipei noastre Marius Mechea – directorul de operațiuni cu o extinsă experiență ca head-bartender și food&beverage manager. Prezența lui a însemnat o notă moderna și amprentă semnificativă asupra meniului nostru de bar: de exemplu combinații de ginuri, flori naturale.

Dacă avem bucătarul, cum recrutăm echipa care să-i susțină eforturile?

Alocăm foarte mult timp și atenție segmentului de recrutare. Pe de o parte construim și antrenăm echipe la Academia Maison des Crêpes, pe de altă parte căutam oameni care dau plus valoare echipei. Le consolidăm stima de sine, le dăm ocazia să crească și îi motivăm prin bonusuri sau alte forme de incentivare. Din prima zi în echipa noastră, colegii noi au parte de un training de inducție pe comunicare, atitudine, comportament și operațiuni. Ulterior, timp de 2 săptămâni, intră într-o schemă de training în care sunt urmăriți toți indicatorii necesari formării conform așteptărilor de la echipa Maison des Crêpes.

Care este portretul angajatului ideal și rețeta potrivită de incentivare a echipei?

Nu știu dacă există un portret ideal, ne ghidăm după câteva criterii, printre care și ușurința de a interacționa și de a se integra. Important e să fie pasionat, să nu trateze jobul ca un hobby, să îi placă ospitalitatea și să o vadă ca pe un domeniu în care poate evolua, să respecte colegii, să fie un bun coechipier și să fie deschis să învețe. Nici rețete nu știu dacă există, însă noi ne străduim să le arătăm că ne pasă de ei, nu doar ca angajați, ci și ca oameni, cu probleme și frământări personale, ca noi toți de altfel. Organizăm programe de training, team-building-uri, îi implicăm în proiectele sociale pe care le inițiem periodic. Astfel, creăm o relație de apartenență care contribuie la consolidarea sentimentului de siguranță, cel mai important în opinia noastră.

Avem locația pregătită, avem rețeta și echipa – ce indicatori urmărește un owner de franciză Maison des Crêpes?

Planul financiar este împărțit în cheltuieli controlabile și cheltuieli necontrolabile, urmărim cu atenție foodcost-ul și lucrăm cu stocurile comparative, scriptic cu real, deprecieri și ambalaje. Pe de altă parte, ne axăm și pe productivitatea colegilor noștri, analizând costurile generate de personal. Un alt instrument care ne ajută să avem o imagine reală este analiza mediei pe bonul fiscal, rapoartele comparative pe segmente de timp similare și bineînțeles analiza cifrei de afaceri și a profitului. De fapt, ceea ce noi încurajăm este separarea pe elemente, tratând și analizând fiecare piesa separat și comparativ.

E nevoie să lansăm locația cu surle și trâmbițe, cât de importantă e strategia de Marketing în dezvoltarea ulterioară?  

Bineînțeles că strategia de marketing este foarte importantă și noi suntem pregătiți să intervenim pe ea, ori de cate ori indicatorii economici ne arată că este necesar. Strategia de marketing se construiește în strânsă legătură cu sectorul operațional și departamentul economic. Degeaba faci o lansare cu surle și trâmbițe, dacă echipa ta operațională nu este pregătită să facă față fluxului de clienți, deci cred că cel mai corect este ca ele să fie în echilibru. La Maison des Crêpes avem soft opening, care ne conferă o mai mare siguranță și ne dă timp să ne facem rodajul pe noul restaurant și Grand Opening vine la aproximativ 3 săptămâni după, când turăm motoarele la maxim.

Care au fost provocările aduse de parteneriatul cu City Grill?

Pentru mine personal cea mai mare provocare a fost să nu dezamăgesc și să mă ridic la nivelul așteptărilor partenerilor mei. Desigur, aveam și eu experiență vastă în industria Horeca, iar brandul meu a demonstrat și a avut succes, dar boost-ul dat de acest parteneriat este incontestabil. Profesionalismul, experiența și nivelul la care este astăzi City Grill vine cu o presiune asupra mea. Parteneriatele sunt bune câtă vreme de ambele părți există maturitate, încredere, respect și înțelegere, iar eu mă consider norocos, pentru că simt că avem asta în parteneriatul nostru. Este provocator pentru un antreprenor care a avut rezultate singur să treacă de la jocul simplu, la joc de echipă.

Cum te pregătești ca antreprenor pentru a atrage investitori sau parteneri?

Consider că trebuie să pleci la drum având o afacere clară și curată, având foarte bine stabilite direcția și parcursul business-ului tău și să urmărești obiectivele setate. Investitorii, pe lângă cifre, sunt interesați de trăsăturile antreprenorului, dacă este o persoană organizată, felul în care răspunde situațiilor dificile, rezistența la stres și consecvența în urmărirea unor ținte stabilite. Practic, pregătirea aceasta începe cu mulți ani înainte de a fi antreprenor, este vorba de ceea ce te definește pe tine ca om și cum ești construit să lucrezi.

Modelul de franciză creat de Maison des Crêpes este unul accesibil pentru un antreprenor la început de drum?

Sigur că da. Ne-am dorit să creăm un model de franciză confortabil și accesibil tinerilor antreprenori. Astfel, pe lângă sprijinul și parcursul pe care îl oferim etapizat în identificarea și găsirea locației ideale, implicare în amenajare, autorizații, sprijin și consultanță în marketing și training intens în Academia Maison des Crêpes. Devenim astfel antrenori de business din momentul în care noul restaurant își deschide porțile pentru clienți și analizăm împreună cu antreprenorul indicatorii de performanță.

Cum se implică un proprietar de business în derularea operațiunilor?

Provocarea și frumusețea scalării business-ului fac ca implicarea să fie egal distribuită către toate echipele de sprijin, de suport. Astăzi eu mă ocup preponderent de relația cu partenerii noștri, de dezvoltarea companiei, Raluca Stanciu, de la francize.ro se ocupă de vânzarea francizelor, Marius Mechea este antrenor de business pe partea operațională și Dură Octavian care s-a alăturat echipei noastre din Grupul City Grill, se ocupă de analiză Profit&Pierdere și le analizează împreună cu francizații lunar. Ramona Hanu se ocupă de toată partea comercială, de birou și logistică, Silvia este Chief Executive Officer și ține relația cu toate bucătăriile, iar Andreea este responsabilă de sistemul de gestiune, stocuri, rețete și produse.

Suntem afectați de inflație atât în calitate de consumatori, cât și antreprenori – un sfat pentru a “îndulci” creșterea prețului produsului?

Sfatul meu este unul singur: vindeți clătite și creșterea o sa fie dulce J. Îndemn la răbdare, creșteri etapizate, care realmente să acopere creșterile pe care și noi le resimțim.

Știm că Maison des Crêpes oferă și un produs bancar și girează francizatul, cum v-a venit această idee?

Înainte să lansam rețeaua națională de francize Maison des Crepes, am construit împreună cu echipa mea un model de franciza, accesibil și profesionist. Bineînțeles că ne considerăm a fi foarte creativi, dar pe de alta parte ne inspirăm de la modele de business din jurul nostru. Există undeva în Germania un model de succes care adună laolaltă autoritățile locale, antreprenori cu afaceri de succes și un sistem bancar. Practic, modelul funcționează la inițiativă statului german care încurajează oamenii să devină antreprenori, oferindu-le scutiri de la taxe și impozite dacă accesează, dacă urmează modelul din parteneriat, iar banca creditează având garanția statului. Practic, alături de Raiffessen Bank, am inițiat acest proiect, care părea nebunesc la început, dar astăzi este un produs de sine stătător și în baza experienței Maison des Crêpes, Raiffeisen Bank creditează un SRL nou înființat – francizatul Maison des Crêpes.

Dacă poți să ne dezvălui planurile pentru viitorul apropiat.

Planul de dezvoltare MdC nu este secret. Pot să vă spun că parteneriatul cu Dragoș a plecat de la ideea de a deschide peste 100 de restaurante MdC în sistem de franciză și apoi, pe termen lung, să ieșim din țară, având ca obiectiv SUA, dar nu numai.

 

Cmentariile sunt închise