Concluzii ale Conferinței Naționale a Industriei Ospitalității 2021

HORA, autoritatea reprezentativă a Industriei Ospitalității românești alături de Horeca Insight, organizator de evenimente cu o experiență de peste 10 ani, a organizat pe 21 septembrie în grădina Palatului Bragadiru, cea de-a 5-a ediție a Conferinței Naționale a Industriei Ospitalității.

Conferința menită să aducă laolaltă nume importante ale industriei, a dezbătut teme presante din Ospitalitate și variante realiste de abordarea a sezonului de toamnă-iarnă, cu accent pe cultivarea încrederii comunității într-un viitor promițător.

Structura pe paneluri a permis discuții libere și prezentări din partea vorbitorilor, cât și interacțiune cu publicul.

Astfel, panelul Administrație a fost moderat de Răzvan Crișan și i-a avut ca invitați pe Stelian Bujduveanu – Vice-primar al Municipiului București, Radu Savopol – Co-fondator 5 To Go și Dai Isai – Fondator Salad Box.

Printre subiectele dezbătute s-au numărat: utilizarea Certificatului verde în contextul pandemiei și punctele neclare în verificarea acestuia:

  • Ce tehnologii se pot folosi pentru scanare;
  • Cine verifică dacă acel certificate este valid;
  • Ce abordare e potrivită când un oaspete refuză să prezinte certificatul;
  • Logica limitării capacității la 50% dacă toată lumea are certificatul verde.

O altă temă abordată a fost Debirocratizarea ca prioritate pentru Primăria Municipiului București, astfel încât să existe proceduri mai simple de autorizare care să încurajeze antreprenorii. HORA a venit cu mai multe propuneri și modele care și-au dovedit deja ușurința în aplicare, sugerând ca Primăria să contribuie printr-un ghid care sprijină antreprenorii să obțină toate documentele și autorizațiile necesare.

Panelul Forța de muncă l-a avut ca moderator pe Dragoș Petrescu care a avut astfel ocazia de a dezbate alături de Simona Țiparu – Director ANOFM, Corina Constantin – Multi-Professional Solutions și Călin Ile – Președinte FIHR.

Momentan, cea mai mare provocarea a industriei rămâne criza de personal care a atins cel mai înalt nivel în industria ospitalițății. Pe această temă s-a discutat inclusiv oportunitatea unor proiecte de atragere a fondurilor pentru modernizarea școlilor profesionale, dar și amânarea dialogurilor cu autoritățile ce par a fi în impas total. Între 2020 și 2021, peste 360.000 de agajați din Horeca au primit compensații prin șomaj tehnic și Kurtzarbeit. Măsura Kurtzarbeit continuă, conform legii, timp de 3 luni dupa iesirea din starea de alertă.

Este nevoie de un mix de soluții pentru a putea ameliora criza de personal, mix ce ar trebui să cuprindă atragerea studenților și elevilor (doar 2,5% dintre ei lucrează, pe când media europeană este de 18%) precum și importul forței de muncă sau leasingul de personal. Este important de notat faptul că un operator trebuie să susțină, pentru un angajat extracomunitar, atât salariu, cât și chiria și masa, costurile totale ajungând la cel puțin 5.000 de lei lunar iar pentru varianta de leasing, pe lângă salariu este nevoie să achite și un comision de management în valoare de 10%.

Panelul Legislatie și Fiscalitate a fost moderat de Daniel Mischie și i-a avut alături pe scenă pe Ioana Gelepu – Partener Țucă, Zbârcea și Asociații, Inge Abdulcair – Director PWC și Călin Ionescu – CEO Sphera Group.

S-au dezbătut procesele inițiate în instanță de HORA împotriva statului. Chestiunea are o miză fundamentală: dacă se reține că HORA nu are calitate procesuală activă să inițieze un astfel de demers pentru membrii săi, acțiunea se va respinge. Având în vedere acest aspect, dar și faptul că prejudiciile sunt înregistrate efectiv de membrii HORA, acțiunea să fie formulată de fiecare membru HORA care a înregistrat pierderile, iar actiunea să fie una colectivă.

Alte tematici acoperite de panel:

  • măsura Horeca 20% – procedura a fost bine primită, dar de la un ritm de 1000 de dosare analizate pe săptămâna, acum a scăzut la câteva zeci pe săptămână;
  • reglementarea bacșisului – s-a prezentat propunerea de modificare revizuită în cadrul CDR cu privire la modificarea Codului fiscal în vederea impozitării bacșișului (impozitarea cu 10% impozit pe venit și exceptarea de la plata contribuțiilor sociale, clarificarea regimului TVA și a prevederilor cu privire la bonul fiscal);
  • impozitul specific a fost suspendat prin lege în primele 6 luni ale anului 2021; declarativ, Primul Ministru a anunțat prelungirea măsurii pentru tot anul 2021, fără un act normativ în acest sens;
  • proiectul Zero Taxe inițiat de APT (Alianța pentru Turism) demarat printr-un amplu studiu de piață alături PriceWaterHouseCoopers și care stabilește impactul în economie al acestei măsuri; sectorul Horeca este propus pentru implementare ca proiect pilot și din luna octombrie va fi lansată campania de comunicare pentru a susține Zero Taxe în fața autorităților pornind de la rezultarele studiului.

 

Panelul Cum s-au adaptat companiile în contextul pandemiei l-a avut pe Radu Tănase moderator în dialog cu Victor Răcariu – Regional General Manager Glovo for SE Europe, Albert Davidoglu – CEO Macromex și Gheorghe Andresz – Director Traditional Trade&OOH HEINEKEN Romania.

S-au acoperit subiecte precum consolidarea poziție Glovo prin achiziția Foodpanda și felul în care Glovo recomandă restaurantelor care vor să crească partea de delivery să ajusteze produsele în direcția de produse fast service. S-a discutat despre dezvoltarea conceptelor de dark kitchens care gătesc exclusiv pentru livrări, investiție redusă în locație și design, cu focus pe produs.

Macromex și-a schimbat strategia și abordarea clienților din Horeca: i-a sprijinit pe toată durata pandemiei, nu au sistat livrările și au înțeles că nevoia operatorilor este reducerea costurilor, pe lângă garantarea livrărilor și calitatea.

Din perspectiva HEINEKEN, România este o țară atipică pentru business-ul lor. Deși consumul în Horeca reprezintă doar 15% din business, față de alte țări unde consumul reprezintă 70 % din business, pandemia a lăsat urme semnificative în cifre.

Participarea la conferință a fost gratuită pentru reprezentanții locațiilor HORECA, iar furnizorii s-au putut înscrie după achitare taxei de participare.
Bineințeles organizarea evenimentului nu ar fi fost posibilă fără sprijinul partenerilor CEC Bank, Pepsi România, Heineken România, Macromex HORECA, Unilever Food Solutions, BDG Import, Albalact, Glovo, Selgros Cash & Carry, Up România, Acrom, Bitsoft, La Italiana și Condimental.

 

Cmentariile sunt închise