Studiu în industrie: Criza de pe piața forței de muncă determină firmele să investească în digitalizare

Două treimi dintre companiile românești sunt decise să investească semnificativ în digitalizare, în următorii trei ani, în condițiile în care 80% se confruntă, printre altele, cu problema resursei umane calificate. 79% vizează investiții în producție, 50% în control și 46% în planificare, arată rezultatele unui studiu realizat în rândul a peste 300 de companii din industria românească.

Problema lipsei resurselor umane afectează întreaga piață a muncii din România, iar companiile din industrie se îndreaptă tot mai mult spre tehnologie, automatizare și digitalizarea proceselor, arată concluziile studiului de percepție ,,Digitalizarea în companiile industriale din România’’, realizat de Cult Market Research, la solicitarea Academia Industrială.

Potrivit studiului, majoritatea companiilor (74%) consideră că digitalizarea, reprezentată de noile tehnologii, robotizare, servicii cloud, sisteme inteligente și Big data, reprezintă principalul factor ce poate contribui la creșterea eficienței activității desfășurate. Pe lângă digitalizare, modernizarea și formarea forței de muncă reprezintă, de asemenea, aspecte ce pot crește eficiența companiilor, în opinia a 61% dintre companii.

studiuhoreca

49% mizează pe digitalizare pentru reorganizarea proceselor, 25% pentru îmbunătățirea condițiilor de muncă, iar 15% prin mecanizare.

Pentru aproximativ două treimi dintre companiile din industrie, digitalizarea este o prioritate recentă, ce a început să se contureze în ultimii 3 ani.

În prim-plan se află companiile mari, cu peste 1000 de angajați și bugete semnificative, interesate să investească în digitalizarea producției (79%), controlul activității (50%) și planificare (46%). 28% dintre respondenți mizează pe digitalizare pentru procesele generale de operare, iar 26% pentru sprijinul decizional.

,,A patra revoluție industrială, denumită generic Industria 4.0, este încă la început de drum în România. Deși aflate în etape incipiente ale implementării digitalizării, companiile din industrie privesc digitalizarea drept principala modalitate prin care pot crește eficiența companiei. Totuși, companiile nu profită la capacități maxime de noile tehnologii’’, arată concluziile studiului.

Prima revoluție industrială a fost reprezentată de mecanizare, de puterea apei și a aburului. A urmat a doua revoluție, caracterizată de producția de masă, de liniile de asamblare și de electricitate. Cea de-a treia revoluție industrială a fost reprezentată de automatizare și utilizarea computerelor. În prezent, economia globală se află într-o nouă etapă, Industria 4.0, a patra revoluție industrială, caracterizată de informatizarea proceselor industriale, care conduce la crearea unei fuziuni între lumea fizică și cea digitală. Industria 4.0 presupune, în esență, un transfer parțial al autonomiei decizionale sistemelor cibernetice. În prezent, Industria 4.0 își centrează eforturile către inovare și crearea de noi modele de business.

Oamenii de afaceri români par să fi înțeles că, într-o economie globală, competitivitatea și performanța vor fi conditionate de modul în care vor implementa noile tehnologii. În prezent, una din patru companii investește în digitalizare în mod continuu, iar 3 din 10 companii au realizat un plan de investiții pentru digitalizare.

Potrivit rezultatelor studiului, companiile din industria românească implementează în prezent doar parțial tehnologiile industriei 4.0. Situația este una bună privind optimizarea proceselor, colectarea și analiza datelor, automatizarea,

Studiul de percepție ,, Digitalizarea în companiile industriale din România’’ a fost realizat de Cult Market Research, la solicitarea Academia Industrială, în perioada octombrie 2018 –martie 2019 prin metoda PAPI (chestionar pe suport hârtie, realizat față în față) și CAWI (chestionar online). La cercetare au răspuns 300 de reprezentanți ai companiilor din diferite ramuri industriale, de la fabricarea de mașini și utilaje, fabricarea autovehiculelor, industria prelucrării lemnului, industria alimentară, industria textilă, industria metalurgică, la industria IT, fabricarea maselor plastice etc.

Cmentariile sunt închise