Manifestul noii generații din industria vinului

Aceasta este Povestea renașterii APEV Romania și a participării la Prowein Dusseldorf 2024 scrisă de cei 4 care au organizat totul: Mihnea Olariu, Carmen Văsioiu, Dumi Ghiuri și Daniel Negrescu cu susținerea celor fără de care acest proiect nu ar fi existat: Aurelia Vișinescu Wines, Domeniile Averești, Budureasca, Crama Ceptura, Caii de la Letea, Cotnari, Familia Darabont, Davino, Crama DeMatei, Domeniile Franco-Române DFR, Domeniul Bogdan, Dropia Wines, Crama Gîrboiu, Crama Hermeziu, Jidvei, Liliac, Viile Metamorfosis, Murfatlar Vinul, Crama Oprișor, Crama Rasova, Domeniile Sâmburești: Povestea noastră începe în septembrie 2023, moment care coincide cu inițiativa lui Mihnea Olariu de a reuni peste 30 de crame pentru a construi ceva împreună pe structura APEV România. Mai fuseseră întâlniri care își propuseseră același lucru și care ulterior nu se concretizaseră, așadar așteptările erau mari, însă cu speranțe de reușită mici. A rămas un moment decisiv, mai ales datorită tinerilor din industria vinului, cei care și-au asumat conducerea cramelor și care vor să arate că se poate mai mult.

În urma întâlnirilor, s-au stabilit obiectivele comune, iar în decembrie erau deja spre 40 de crame în proiect, rezerva deblocării bugetului pentru Prowein 2024 fiind încă în discuție. Începutul anului a adus și vestea că finanțarea aprobată de la stat – ARICE a fost retrasă, iar standul pentru se plătiseră zeci de mii de euro risca să fie gol. S-a hotărât să se strângă necesarul de bani pentru participare de la crame, care la început au fost 15, apoi 18 și în final, s-a reușit acoperirea bugetului minim de la 21 de crame. Strategia inițială a fost creionată pentru un buget mai mic cu peste 30% față de cel inițial și adaptată la timpul de producție și implementare rămas – aproximativ 4 săptămâni de la idee la final.

Conceptul inițial, din care a rezultat atât designul standului, cât și umbrela de comunicare, a plecat de la niște obiective simple: să fie disruptiv, revoluționar, diferit, nonconformist.  Pornind de la experiența anterioară a producătorilor, unde exclamația “Ce, România face vin?!” era comună tuturor celor care vizitau standul României, ne-am asumat specularea cât mai creativă a acesteia. Așa am ajuns la sloganul “Yes, Romania makes wine.” care duce percepția actuală la nivelul următor printr-o afirmație puternică.

În completare, am decis că cea mai bună strategie pentru designul standului este să mergem pe “psihologie inversă”, în care, dacă toate standurile de la târg sunt deschise, standul României să fie o “cutie” care să delimiteze și să încapsuleze “lumea vinului românesc”, să îl premiumizeze și să-l transforme într-un MEGA-Experience Object. Un obiect care să stârnească polemică, curiozitate și care să invite oamenii să intre și să descopere vinul românesc. Conceptul inițial și strategia de marketing includeau un branding mult mai complex, experiențe imersive, căști cu muzică etc., astfel încât impactul cu lumea vinului românesc să fie maxim. Din păcate, timpul și bugetul nu au permis să facem toate acestea.

Concluziile după târg:

  1. Reach-ul organic pe care l-a atins subiectul participării vinului românesc la Prowein 2024 sub sloganul “Yes, Romania makes wine.” și designul de stand nonconformist sub tutela APEV Romania, este unul considerabil (sute de postări, comentarii, share-uri) și ne face să credem că strategia noastră a funcționat.
  2. Prin traficul pe care l-am avut în stand, atmosfera din interior de la început până la sfârșit, numărul de lead-uri și gradul ridicat de calificare al acestora, considerăm că am atins principalele obiective pe care ni le-am propus.
  3. Masterclass-ul organizat pe cele 3 soiuri românești, Fetească albă, regală si neagră, susținut de Valentin Ceafalău a fost “fully booked”, ceea ce e o realizare extraordinară.
  4. O altă realizare pentru noi este că am strâns în jurul APEV România un grup fabulos de oameni care și-au prezentat vinurile unii altora, care au făcut curățenie la stand împreună, care au ieșit după fiecare zi de târg, s-au felicitat și s-au ajutat, plus multe altele.
  5. Am generat multă polemică constructivă în online și ne-am luat foarte mult feedback pentru viitor. Știm ca se putea mai bine și va fi mai bine.
  6. Acesta este doar un punct de plecare, o cărămidă pusă la temelia acestui proiect. Strategia noastră pe termen mediu și lung va cuprinde evoluția acestui concept, atât de design, cât și de branding. Vom crește și ne vom deschide natural către lumea internațională a vinului. Vinul romanesc și-a câștigat acum poziția, chiar dacă este una posibil ingrată pentru unii.
  7. Ne propunem să plecam de la feedback-ul celor 21 de crame, să consolidam baza creată și să atragem cât mai multe crame și oameni valoroși în proiect.

Poate cel mai important de reținut din acest proiect este faptul că participarea la Prowein 2024 a reprezentat doar un prim pas mic în construcția brandului vinului românesc, adică primul dintr-un proces mai îndelungat care necesită susținerea tuturor. Misiunea APEV Romania este să promoveze vinul românesc la export, dar și pe piața internă, alături de cât mai multe crame din România. Acest lucru va putea fi realizat la un nivel înalt și profesionist doar cu ajutorul unei asocieri public – private.  Fără fondurilor publice (a se vedea realizările oricărui brand național de vin la nivel mondial) va fi imposibil de realizat un proiect de promovare a vinului românesc la un nivel care să fie relevant pe piața internațională.

De precizat că, toate standurile naționale prezente la ProWein, fie ale unor țări precum: Croația, Slovenia, Ungaria, Cehia, Bulgaria, Grecia, Turcia, Ucraina și Moldova, fie ale marilor producători precum: Spania, Italia, Franța, Portugalia, beneficiază de sprijinul guvernelor țărilor respective. Ca atare, primele acțiuni pe care le vom face în perioada imediat următoare sunt cele de atragere a cât mai multor crame în APEV România și de conștientizare a autorităților publice pentru a le atrage ca parteneri.

La cea de-a 30-a aniversare, ProWein 2024 a primit 47.000 de vizitatori înregistrați din 135 de țări și 5.400 de expozanți din 65 de țări. ProWein este singurul târg internațional de vinuri și băuturi spirtoase care acoperă în profunzime întreaga piață mondială. Astăzi, ProWein Dusseldorf este cel mai mare si mai important târg de vinuri si băuturi spirtoase din lume. APEV România, Asociația Producătorilor și Exportatorilor de Vinuri din România, grupează cei mai importanți exportatori de vinuri ai țării, care dețin împreună aproximativ 70% din totalul exportului românesc de vinuri. Membrii săi dețin, de asemenea, o cotă de aproximativ 70% din piața internă.

 APEV România a fost înființată în 2001 ca entitate legală nonprofit, menită să reprezinte, să apere și să promoveze drepturile și interesele membrilor săi, atât la nivel local, cât și internațional. În acest moment, APEV trece printr-o etapă de transformare către un colectiv de vizionari care vor să repoziționeze imaginea vinului românesc pe plan internațional. Având un angajament pentru colaborare și inovare, misiunea noastră este dublă: să cucerim piața internă si internațională cu vinurile României și să repoziționam brandul de țară al vinului românesc în piața mondială.

 

Cmentariile sunt închise