Industria ospitalității se confruntă cu o situație fără precedent

Fără să intenționăm să promovăm titluri fataliste, pe întregul continent se preconizează că avem de-a face cu o situație de-a dreptul catastrofală pentru industria HORECA și pentru organizatorii de evenimente (conform spuselor lui Philippe Trinne, vice-președinte Horeca Bruxelles). Sigur că este un moment în care panica nu este o soluție, dar întrebarea care macină manageri cu vechime, cât și tineri afaceriști, pe lângă preocuparea pentru business, este ce se va întâmpla cu personalul din localurile lor.

Matthias De Caluwe, președinte Horeca Vlaanderen a declarat făcând o analogie pragmatică: “Sănătatea primează și nu trebuie să permitem pierderea de vieți, dar în același timp să ne asigurăm că nici sectorul Horeca nu va pieri. Această lovitură pare a fi îndreptată către inima unui domeniu aflat deja în criză. E necesar să facem un efort colectiv pentru a depăși situația. Săptămânile care urmează o să ne urmărească pentru mult timp de acum încolo.”

Horeca Insight împărtășește preocuparea și transmite informații obiective, în timp real despre situația din România. Am solicitat un punct de vedere al mai multor jucători relevanți ai industriei privind felul în care au fost afectați de epidemia cu Coronavirus și decretarea situației de urgență începând cu luni, 16 martie 2020. Am urmărit să obținem răspunsuri la întrebări precum:

  1. Localurile deținute sunt deschise sau închise? Ați schimbat configurația pentru a respecta restricțiile de distanță sau limitați numărul de oaspeți?
  2. E viabil un program în ture, o rotație a angajaților pentru ca aceștia să-și mențină joburile?
  3. Dacă luați iau în considerare să aderați la o aplicație de delivery?
  4. Ar putea clienții să vină să-și ridice comenzile și să mențineți doar bucătăria deschisă?
  5. Cum vedeți efectele pentru o lună de carantină?
  6. Ce măsuri din partea statului ar fi utile pentru a nu a se ajunge la situații critice atât pentru angajați cât și pentru business?

Cătălin Mahu, La mama

“Restaurantele sunt deschise la 20%, oaspeții sunt relaxați, dar stau la distanță unii de alții pentru că spațiul permite nu pentru că le cere cineva. Angajații noștri lucrează cam 30% din timpul normal. Avem serviciu propriu de livrări, dar dacă încă se poate am prefera să servim oaspeții așa cum am făcut și până acum. Într-o lună de zile industria va fi în faliment dacă nu primim sprijin pentru plata angajaților sau măcar a taxelor aferente salariilor acestora, dacă nu se vor efectua imediat plățile datorate companiilor (TVA, concedii de odihnă, etc.), înghețarea obligațiilor către stat și pentru o perioadă determinată a executărilor și ratelor la credite, cercetarea opțiunii de a declara stare de forță majoră și nu în ultimul rând naționalizarea unor afaceri pentru ca acestea să nu dispară.”

 

Radu Tănase, Calif și Condimental

“Momentan sunt deschise toate locațiile noastre și ne luăm toate măsurile necesare cu privire la igienă. Noi oricum funcționăm în ture, dar nu va face mare diferență dacă va trebui să reducem personalul operator în lipsa unui sprijin din partea statului. În ce privește opțiunea de delivery, funcționăm la capacitate maximă, dar pentru scurt timp. Odată cu declararea stării de urgență, clienții noștri vor renunța să mai comande și e lesne de înțeles teama lor de a intra în contact cu livratori sau de a consuma mâncarea preparată de alte persoane. Ne-ar ajuta enorm ca statul să ne scutească de la plata taxelor pe salarii timp de ce cel puțin trei luni, plata restantă a concediilor medicale, susținerea pentru plata salariilor integrală sau a cel puțin 50%, reducerea taxelor salariale pentru cel puțin 12 luni după intrarea într-o stare de normalitate. Sigur că suntem deschiși la orice măsură menită să ne sprijine, mai ales că antreprenorii sectorului HORECA au fost corecți și s-au supus reglementărilor întotdeauna. Încasările au scăzut cu 35-40% și preconizăm să ajungă la 60-70%.”

 

Gabriel Faflei, Japanos

“Pe scurt vom păstra doar bucătăria centrală pentru livrări, până luni închidem Japanos, Kanpai și Draft. Ne gândeam să păstrăm jumătate din angajați, dar neavând activitate am renunțat. Ne dorim să-i sprijinim pentru a rămâne asigurați măcar. Suntem prezenți pe toate platformele de delivery, dar dacă oamenii nu vor mai ieși din case e exclus să vină să ridice comenzi ei înșiși. Poate vor comanda, dar nu suficient cât să susținem business-ul. Va fi foarte greu către imposibil să ne susținem fără încasări constante, e un domeniu dependent de cash-flow. Părerea mea este că în acest moment ar ajuta ca statul să impună închiderea localurilor și să permită proprietarilor să invoce clauza de forță majoră. Ar fi de folos să suspende plata chiriilor și a ratelor bancare. Am înregistrat deja scăderi de 60-70%, suntem nevoiți să închidem.”

 

Georgios Malideros, Osho & Oro Toro & Dabeef

“În acest moment toate restaurantele noastre sunt deschise, pentru cele din mall-uri nu avem încotro, iar celelalte sunt deschise pentru comenzi și câțiva oaspeți. Am restricționat accesul la maxim 50 de persoane, dar nici măcar atâția nu ne-au trecut pragul. O parte din angajați au ales să considere efectuarea concediului de odihnă, iar pentru ceilalți avem într-adevăr program în ture. De exemplu, din cei 6 ospătari cum aveam în mod normal pe o tură, acum avem doar 3. Pe termen scurt e o soluție viabilă, dar nu putem continua așa foarte mult. Lucrăm deja cu aplicații de delivery, am fost nevoiți să introducem oferte speciale pentru a atrage oaspeții și pentru a recupera din cheltuieli. Este posibilă o măsură de a lăsa restaurantele funcționale pentru a efectua livrări sau take-away, a fost o soluție implementată în Grecia. Dacă situația persistă pentru mai mult de o lună vom fi nevoiți să închidem toate restaurantele și e foarte trist să vedem că se întâmplă acest lucru, atât pentru noi, pentru angajații noștri, cât și pentru furnizori. Ar fi util dacă tot închidem, statul român să ne ajute pentru a plăti salariile angajaților. Până în acest moment am remarcat că 70% din încasări provin din livrări sau take-away. Asta înseamnă 60% din cifra de afaceri, în timp ce diferența de 40% provine din încasări efective din restaurante. Ca idee, înainte de această criză raportul era de 80% vânzare în restaurantele Oro Toro și 20% delivery. Pentru Osho și Dabeef, încasările provenite din delivery erau privite ca nesemnificative.”

Vom completa articolul pe măsură ce vom primi mai multe puncte de vedere. La momentul publicării, Adrian Hădean, Joseph Hadad urmau să închidă restaurantele deținute, după cele anunțate deja precum Anika și Maize și lista sigur se menține deschisă.

 

2 Comentarii
  1. Florin Dumitrescu spune

    Este foarte important de mentionat, in acest scenariu, impactul acestor demersuri ale antreprenorilor din industrie asupra lantului de aprovizionare… Situatia este una mai complexa, producatorii, importatorii, distribuitorii fiind imediat si direct afectati de inchiderea restaurantelor, cafenelelor, salilor de evenimente.
    Business-ul nostru apartine acestui sector, fiind unul din distribuitorii importanti din zona de vest a tarii. Pozitia noastra e una extrem de expusa, in momentul de fata, reducerii fluxurilor financiare care pornesc de la clientul final – restaurant – distribuitor – furnizori/producatori/importatori.
    Reducerea activitatii face ca incasarile sa scada extrem de mult in horeca, iar scadentele de plata fata de furnizori nu mai pot fi respectate. Restaurantul isi reduce programul sau se inchide, nu mai achita facturile care ajung la scadenta, iar noi nu mai putem onora platile la furnziori, garantate cu instrumente de plata.
    Rezultatul: incidente de plata, care, in situatia in care sistemul bancar nu se implica pentru ajutor, vor conduce la pierderea credibilitatii si inregistrarea de incidente de plata in CRC.
    Consecinte: creditul furnizor nu mai poate fi sustinut, preturile vor creste, livrarile de marfuri vor deveni tot mai dificile.
    Masuri: 1. injectia de cash, prin facilitati de creditare rapida, cu garantia statului/BNR, care sa fie destinat platii furnizorilor si evitarii blocajelor in livrarea marfurilor, 2. reconsiderarea eventualelor incidente de plata, pentru a putea fi pastrate legaturile de credit furnizor, in toate segmentele activitatii.
    In ambele cazuri, insa, va fi necesara o monitorizare a firmelor, pentru ca, in mod absolut sigur, vor aparea profitori care sa apeleze la institutia insolventei pentru a scapa de angajamentele fata de creditori, furnizori, etc.
    Noiam adoptat masuri de contracarare a situatiei, impreuna cu majoritatea furnizorilor nostri, care sa ne permita continuarea activitatii la un nivel de avarie (bineinteles atata vreme cat se mentin deschise restaurantele, barurile). Nu vom renunta la oameni, pastrandu-i cu orice pret, pentru ca sunt resursa cea mai importanta din firma.

  2. Simona spune

    Am rugamintea sa ne ajutati cu un sondaj asemanator si pentru hoteluri. Multumesc.

Cmentariile sunt închise