Europenii sunt optimiști în privința puterii de cumpărare

Un nou raport Accor analizează intențiile de călătorie ale europenilor și factorii care influențează călătoriile acestora și a concluzionat că europenii sunt încrezători în ceea ce privește puterea lor de a cheltui pentru călătorii în 2024. Rezultatele studiului sunt oarecum în contradicție cu situația economică actuală, mai ales din cauza presiunii continue a costului vieții pe întregul continent. Raportul, bazat pe o cercetare realizată în rândul a 8.000 de călători din șapte țări europene, arată că peste jumătate (54%) cred că vor avea mai mulți bani de cheltuit pentru călătorii în 2024 decât în 2023, față de doar 11% care spun că vor avea mai puțini bani de cheltuit.

Polonezii au fost cei mai încrezători în ceea ce privește puterea lor de a cheltui pentru călătorii în acest an, comparativ cu anul trecut, 64% dintre ei așteptându-se la o creștere a bugetului, față de doar 7% care se așteaptă la o scădere. Nemții au fost pe locul al doilea în topul celor mai încrezători europeni (61% față de 13%) și chiar și în Italia, cea mai puțin încrezătoare dintre cele șapte națiuni, au fost de aproape patru ori mai mulți călători care se așteaptă la bugete mai mari (44%) decât cei care anticipează bugete mai mici (12%).

Numărul de călătorii de agrement în străinătate pe care oamenii se așteaptă să le facă este în ușoară creștere față de anul trecut, iar călătoriile internaționale de tip „workation” sau „bleisure” – adică cele care combină atât afacerile, cât și petrecerea timpului liber – vor înregistra, de asemenea, o creștere. Având în vedere că modelele de lucru sunt din ce în ce mai flexibile, iar angajatorii sunt din ce în ce mai dispuși să permită o mai mare libertate de acțiune în ceea ce privește călătoriile de lucru ale angajaților lor, un european din cinci (19%) se așteaptă să facă cel puțin o călătorie care să combine munca și distracția în 2024.

Zonele populare din sudul Europei sunt în continuare în topul preferințelor călătorilor europeni, unul din patru (23%) plănuind o călătorie în Spania în acest an, urmat de Italia (18%), Franța (16%), Portugalia și Grecia (13%). În afara Europei, 16% dintre călătorii europeni intenționează să facă o călătorie în America de Nord sau Centrală în acest an, iar aceeași proporție intenționează să facă o călătorie în Asia.

Deși cheltuiesc mai mult în general, aspectele economice nu sunt departe de gândurile consumatorilor – marea majoritate (87%) luând măsuri pentru a reduce costurile acolo unde pot, ca urmare a inflației și a creșterii costului vieții. De la alegerea unei cazări mai accesibile (27%) până la reducerea cheltuielilor (27%), măsurile de reducere a costurilor ar putea modela ofertele de călătorie în anul următor.

Șapte din zece călători (71%) spun că sustenabilitatea este importantă pentru deciziile lor de călătorie. Dintre țările europene incluse în eșantion, călătorii din Italia sunt cei mai atenți la călătoriile ecologice, 82% dintre ei afirmând că existența unor opțiuni sustenabile este importantă în procesul de luare a deciziilor. Aceasta este urmată de Spania (78%) și Polonia (77%), călătorii britanici fiind în urmă (61%).

Trei din patru călători (77%) afirmă că preocupările legate de mediu vor avea un impact real asupra comportamentului lor de călătorie sau de rezervare. Printre acțiunile pe care le vor întreprinde se numără să călătorească mai rar (11%), să aleagă zboruri mai scurte (14%) și să caute activ furnizori de cazare sau de tur operatori sustenabili (10%).

Cu toate acestea, în ciuda bunelor intenții, călătorii recunosc că există obstacole care îi împiedică să facă alegeri de călătorie durabile, inclusiv presiunile contradictorii legate de costuri, citate de 38% dintre respondenți, și lipsa percepută de informații (23%).

Schimbările climatice contribuie, de asemenea, parțial la o altă tendință; evitarea sezonului de vârf. Unul din trei respondenți din întreaga Europă (32%) declară că își va lua intenționat o vacanță în afara sezonului de vârf pentru a reduce costurile; în timp ce unul din cinci respondenți (19%) se așteaptă să facă acest lucru pentru a evita riscul valurilor de căldură, cum ar fi cele observate vara trecută în sudul Europei.

Ca urmare, unele destinații cu vreme caldă ar putea avea un sezon turistic mai lung, unii operatori de turism oferind deja vacanțe în destinații mai calde.

Călătorii țin cont în primul rând de recomandările prietenilor și ale familiei în ceea ce privește locul unde urmează să meargă în vacanță, 35% dintre aceștia spunând că recomandările celor apropiați le influențează planurile de vacanță, urmați de 29% care sunt influențați de recenziile online de pe portaluri precum TripAdvisor sau de site-urile hotelurilor.

Loialitatea contează și ea. Operatorii și mărcile de încredere sunt esențiale pentru alegerile oamenilor, 17% dintre aceștia menționându-le ca fiind un factor important. Statutul de membru al unui program de loialitate al unui anumit lanț hotelier sau operator turistic este, de asemenea, crucial pentru 6% dintre respondenți.

Una din șase persoane (16%) este influențată de destinațiile pe care le-a văzut în programe TV sau filme. „Set-jetting”, tendința de a petrece vacanțe în locațiile de filmare a emisiunilor TV sau a filmelor, a fost popularizată de un număr mare de persoane.

Aproximativ 12 % dintre respondenți sunt influențați de destinațiile pe care le-au văzut pe rețelele de socializare – o pondere egală cu a celor care sunt influențați de consilierea unei agenții de turism.

Hotelurile domină ca fiind cel mai popular tip de cazare de vacanță pentru călătorii europeni, două treimi (65%) plănuind să se cazeze în 2024. Când vine vorba de alegerea unui hotel, costul și localizarea sunt, bineînțeles, cei mai importanți factori. Cu toate acestea, călătorii sunt atrași și de hotelurile care oferă servicii excelente, 21% dintre ei menționând acest lucru ca fiind un factor cheie atunci când rezervă un sejur. Printre alți factori care determină rezervarea se numără calitatea serviciilor de tip food & beverage (37%), ambianța deosebită (17%) și contactul cu destinația locală (11%).

Alte informații și tendințe dezvăluite în raport includ:

  • Călătorii singuri: 17% dintre călătorii europeni vor pleca într-o călătorie solo în 2024.
  • Animale de companie: 9% dintre turiști intenționează să își ia animalele de companie cu ei.
  • O conexiune mai profundă: 36% dintre respondenți spun că este important să ia contact cu culturile și comunitățile locale pe care le vizitează în vacanță, iar 13% au nevoie să simtă că aduc o contribuție pozitivă la destinație.
  • Reîncărcarea trupului și a sufletului: odihna și relaxarea reprezintă cel mai important lucru dintr-o vacanță pentru 44% dintre călători, iar 15% au nevoie în prezent de o pauză deoarece au un echilibru inegal între viața profesională și cea privată. 36% spun că este important să aleagă o călătorie care să le permită să aibă grijă de bunăstarea lor fizică și mentală și să lase stresul în urmă.
  • Concerte, competiții și carnavaluri: 9% dintre călători vor face o călătorie orientată către experiențe gastronomice, cum ar fi degustări de vinuri sau un festival culinar; 9% în jurul unui eveniment muzical, cum ar fi un concert – cum ar fi efectul Taylor Swift, care stimulează ospitalitatea în întreaga lume; și 6% vor face o călătorie prilejuită de un eveniment sportiv, cu Jocurile Olimpice și Paralimpice de la Paris 2024 în fruntea listei ca atracție sportivă majoră a anului.
  • Cu mașina, cu trenul sau cu vaporul: 19% intenționează să facă anul acesta o excursie pe șosea, 9% o excursie cu barca sau o croazieră și 3% o călătorie cu trenul de lux.

 

Patrick Mendes, CEO, Premium, Midscale & Economy, Accor Europe & North Africa, a declarat: „În ciuda provocărilor macroeconomice și geopolitice actuale, 2024 pare să fie un an puternic pentru călătoriile europene, deoarece consumatorii le prioritizează mai presus de alte forme de cheltuieli discreționare. Acest raport consolidează mai multe teme generale, niciuna mai importantă decât criza climatică. Consumatorilor le pasă de modul în care companiile de turism abordează problemele de sustenabilitate, iar acest lucru va deveni, în timp, din ce în ce mai important pentru alegerile lor de călătorie.

 „Studiul evidențiază și alte tendințe cheie pe termen lung. Concentrarea consumatorilor asupra stării de bine este una pe termen lung. ”Bleisure” este o tendință durabilă. Întreprinderile de turism trebuie să aibă o strategie care să răspundă acestor nevoi în evoluție, să capteze această cerere semnificativă și să rămână în fața concurenței.”

Raportul complet „Europe on the Move: Insights into Travel Plans in 2024”, este disponibil aici: Accor European Travel Trends (accoreuropeantrends.com). Accor a delegat One Poll pentru a realiza cercetarea în perioada 13-23 ianuarie 2024. Au fost intervievați 8.000 de adulți care intenționează să călătorească în țară sau în străinătate, din 7 țări europene: Marea Britanie, Polonia, Germania, Olanda, Franța, Spania și Italia. Accor deține în prezent 20 de hoteluri în România, cu 2153 de camere.

Cmentariile sunt închise