Congresul național de gastronomie și vin, ediția a III-a: Tradiție și identitate

“Ghidul de bune practici” pentru sărbătorirea gastronomiei și vinurilor din România a fost propus participanților la cea de-a treia ediție a Congresului național pentru gastronomia și vinurile din România care s-a desfășurat marți, 16 aprilie 2019, în Aula Magna a Academiei de Studii Economice București.

Necesitatea unui astfel de îndrumar a apărut odată cu instituirea, de către Parlament, a ultimei duminici din luna octombrie a fiecărui an, ca “Zi Națională a gastronomiei și vinurilor din România”. Legea a fost inspirată de “Manifestul” adoptat de participanții la prima ediție a aceluiași Congres, care a avut loc în 2017, iar adoptarea ei a dat naștere unor întrebări legitime legate de calitatea evenimentelor care se vor organiza anual.

Textul integral al propunerii de Ghid poate fi consultat aici.

“Regional, cu tradiție de generații și sezonal” – bazele gastronomiei din România
Deoarece gastronomia este parte integrantă importantă din identitatea națională, regionalitatea rețetelor, tradiția lor de mai multe generații în consum și sezonalitatea acestora trebuie să constituie pilonii pe care se construiește imaginea acestei sărbători, au arătat inițiatorii în documentul prezentat participanților la Congres.

Cristian Preotu

“Gastronomia trebuie să reflecte zona din care provin produsele. Acestea trebuie perfectate apoi de viziunea bucătarilor. De acolo reiese perfecțiunea. Este important să fie identificată sursa locală și să fie pusă în valoare”, a declarat Cristian Preotu, fondator și manager al companiei Le Manoir (magazine de vinuri și delicatese, restaurante cu diverse specificuri în București), care va deschide în luna mai primul magazin high end cu produse românești și din estul Europei – “Est, Est, Est”. El a mai arătat că există o mare deschidere, un mare interes și o mare apreciere din partea consumatorilor avizați din străinătate față de produsele alimentare de bună calitate provenind din această parte a lumii.

”Cei care lucrează în gastronomie ar putea să ne dea mai mult credit și nouă, celor care promovăm vinul. Totodată, trebuie să acceptăm că rețetele noastre au influențe din alte bucătării, dar asta nu le face mai puțin românești”, a spus și Cătălin Păduraru, organizatorul International Wine Contest Bucharest (IWCB), care a ținut să precizeze că vinul este parte din gastronomia românească.

Somelierul Zoltan Szabo, wine managerul restaurantelor Gastrolab, cu specific secuiesc, a subliniat cât de important este să găsim un mesaj pozitiv comun referitor la gastronomia diverselor zone și etnii din România – un mesaj care să fie repetat insistent, până se concretizează.

Chef Nico Lontras – unul dintre inițiatorii Congresului, alături de jurnaliștii Cosmin Dragomir (GastroArt.ro) și Cezar Ioan (Vinul.ro) – care a lucrat mult timp în străinătate și a ales să se întoarcă în țară, a subliniat importanța identificării gusturilor și rețetelor originale: ”Până la reinterpretări ale bucătăriei tradiționale românești, eu cred că trebuie să identificam originalul și gustul cu adevărat autentic. Trebuie să luăm în considerare și faptul că rețetele sunt diferite de la o regiune la alta și că, în consecință, și gustul va fi diferit de la o regiune la alta”. Trebuie să regăsim aceste rețete și să acceptăm că sunt mai multe, iar tradiționalul înseamnă ceva specific zonelor din care provin rețetele originale, a reiterat el.

Educație pentru gastronomie
Un element important de noutate adus de cea de-a treia ediție a Congresului național pentru gastronomia și vinurile din România – și care dovedește importanța și interesul tot mai crescute față de acest domeniu economic și identitar – a fost implicarea Academiei de Studii Economice București.

Prof. Univ. Dr. Dan Boboc, decanul Facultății de Economie Agroalimentară și a Mediului, a vorbit despre nevoia și despre disponibilitatea studenților și a corpului profesoral de a strânge legăturile dintre mediul academic și economia reală de profil – un obiectiv important în activitatea ASE, ai cărei absolvenți deja înregistrează o rată de peste 85% de angajabilitate. El i-a îndemnat pe antreprenorii prezenți să utilizeze oferta de colaborare din partea Academiei, “ofertă făcută cu ambele mâini deschise”, și a arătat că Facultatea pe care o conduce este bucuroasă să se implice în studii, proiecte și campanii care să răspundă cât mai bine nevoilor din economie.

La rândul ei, Prof Univ. Dr. Gabriela Țigu a prezentat una dintre ofertele educaționale pentru manageri de top și antreprenori: în baza unui parteneriat al ASE cu Școala Hotelieră de la Laussane, diplome postuniversitare ale renumitei școli elvețiene pot fi obținute în urma unor studii făcute la București. Dovada că oferta este una de interes pentru investitorii din domeniu a făcut-o chiar la finalul prezentării antreprenorul Cristian Preotu, care a anunțat că firma pe care o conduce este interesată chiar să ofere burse pentru aceste studii unor cursanți, ca și locuri de muncă după absolvire.

Un reputat program de MBA Româno-Canadian, unic în România, cu diplomă dublă – canadiană și românească – a fost și el prezentat, cu accent pe facilitățile oferite cursanților care desfășoară deja activități profesionale – program adaptat nevoilor de timp ale profesioniștilor și proiecte și studii cu aplicabilitate locală.

S-au mai prezentat oferte educaționale de profil (HoReCa School București) și s-a discutat despre viitorul organizațiilor profesionale din domeniu (Asociația Națională a Bucătarilor și Cofetarilor din Turism – ANBCT), ca și despre nevoia de a educa și păstra – sau chiar readuce – în țară personalul apt și dornic să activeze în domeniu.

Subiectele ținând de principiile promovării gastronomiei românești, dar și ofertele educaționale, au fost primite și comentate cu interes de către specialiștii din domeniul ospitalității prezenți la eveniment (chefi, antreprenori). Printre aceștia s-au numărat Cristian Preotu (Le Manoir / Comtesse du Barry / Le Bistrot Francais / Bistro Ateneu / La Vinuri / Corto Maltese / Sushi Room), Cătălin Mahu (rețeaua restaurantelor La Mama), Nico Lontras (Rare Foods, 2Chefs), Zoltan Szabo (Gastrolab Piața Victoriei & Balvanyos), Alexandru Dumitru (Bistro Ateneu), Vasile Nicolae (GastroArt Media) Oana Irina Coantă (Bistro de l’Arte, Brașov), Cătălin Păduraru (IWCB), Marian Timofti (Fondator al Federației Naționale a Degustătorilor Autorizați din România (FNDA), Andra Iliaș (blogger freelancer), Carmen Ionescu (Trends by HRB), Silvia Ion (Horeca Insight). Evenimentul s-a bucurat de interes și din partea unui număr mare de bloggeri și comunicatori specializați pe domeniul culinar sau al ospitalității.

Parteneri principali ai evenimentului au fost Selgros România și Prutul SA, cea mai veche fabrică de uleiuri vegetale din România și producătorul singurului ulei autohton 100% high oleic – Spornic. Prezent încă de la prima ediție, un alt partener valoros este brandul de restaurante La Mama, iar acestora li s-au alăturat Crama Oprișor, Liliac Winery, Microgreens România, Eisberg – iubesc salatele, țuica de familie Pater, din zona Argeșului, Kafune, La Fântâna, 2Chefs, Rare Foods Services, SanoVita, precum și Academia de Studii Economice București.

Cmentariile sunt închise