Care au fost principalele subiecte discutate la BEVERAGE TRENDS 2019

Seria de evenimente Horeca Next Level 2019 organizate de Horeca Insight a fost deschisă de conferința Beverage Trends, organizată joi, 21 martie 2019 în sala Ronda a hotelului Intercontinental.

Cei 16 speakeri grupați în cele patru panelulri tematice, Cafea și băuturi pe bază de cafea, Vinul în Horeca, Piața berii și Băuturile spirtoase, au atins teme de actualitate ale industriei ospitalității specifice fiecărui domeniu de activitate.

Cafea și băuturi pe bază de cafea
Primul panel al zilei, dedicat cafelei, i-a avut ca invitați pe Marian Alexe – General Manager al Partener Coffee Services, dezvoltatorul rețelei The Coffee Shop, Rodica Patache – Manager Dezvoltare Tucano Coffee și Vlad Buda – co-proprietar al Steam Coffee Shop.

Vorbitorii au arătat că, la acest moment, România este cea mai efervescentă piață la nivel european, trend care s-a păstrat constant în ultimii patru ani și care va continua și în viitor. Marian Alexe, General Manager al Partener Coffee Services, companie care desfășoară afaceri atât pe piața locală, cât și în Ungaria și Bulgaria, a arătat că, în context zonal, dezvoltarea pieței de cafea de specialitate din România se află încă în urma pieței din vest, unde acest domeniu a cunoscut o dezvoltarea mai timpurie. În schimb, în Bulgaria, fenomenul cafelei este încă departe de amploarea pe care o are în țara noastră.

Dezvoltarea pieței locale a fost confirmată și de Rodica Patache – Manager Dezvoltare Tucano Coffee, care a arătat că brandul pe care îl reprezintă, originar din republica Moldova, a folosit România ca o piață de referință pentru dezvoltarea ulterioară în Europa și pe alte continente. Acum Tucano Coffee numără 33 de locații din 12 țări, dintre care 17 locații în România. Reprezentanta Tucano Coffee a subliniat faptul că dezvoltarea accelerată a fost posibilă prin acordarea de francize, atât în București, cât și în celelalte orașe unde brandul este prezent. Ținta companiei moldovene este ca până în 2020 să deschidă 30 de locații în România. Rodica Patache a mai arătat că românii sunt foarte receptivi către branduri, ceea ce ajută foarte mult în dezvoltarea unui astfel de business.

Trendul este ascendent și în ceea ce privește vânzările fiecărei unități care face parte din acest lanț de cafenele, care au crescut anul trecut cu procente cuprinse între 10 și 30%. Cea mai mare dezvoltare a avut-o locația din Brașov, care a cunoscut o creștere a vânzărilor de 45% față de 2017, urmată de cea din Sibiu care se află la rândul ei în topul vânzărilor la nivel național. Profitul lunar brut al unei unități Tucano Coffee se înscrie între 4.000 de euro și 35.000 de euro, în funcție de capacitate, dar și de administratorul locației.

Vlad Buda, partener al Steam Coffee Shop, consideră că pentru piață este foarte importantă educația consumatorului pe care cafenelele mici, artizanale, și-au asumat-o în ultimii ani. De asemenea, călătoriile sunt o sursă de informare foarte importantă pentru consumatori, care, în acest fel, au luat  contact cu trendurile internaționale cu mult înainte ca acestea să apară în România, ceea ce a pregătit terenul pentru dezvoltarea pieței locale.

Vorbitorii din acest panel au arătat că cel mai aglomerat segment pentru cafenele este intervalul 7.00 – 12.00, însă se face simțită o creștere a consumului și în alte intervale orare, cum ar fi în momentele de după prânz sau cină. Trendurile arată că românii au început să consume cafea de 3-4 ori pe zi, în diverse formule și combinații, ceea ce face ca unele cafenele să fie deschise chiar și până seara târziu.

Vinul în Horeca
În cel de al doilea panel de discuții dedicat vinului au fost invitați Radu Dumitrescu – proprietar Voila Bistro și Lovin Wine Bar, Virgil Mănescu – somelier, Cătălin Costiniuc – Sales Manager Eastern Europe Smurfit Kappa, Marina Samoilă – Event Manager la Cramele Recaș și Daniel Bichir – Manager Le Sommelier (Brașov), vicepreședinte OSR 2011.

În deschiderea panelului de discuții, Radu Dumitrescu, proprietarul Lovin Wine Bar, a subliniat faptul că prețul unui vin trebuie corelat cu adevărata sa valoare în condițiile în care consumatorul a devenit mult mai avizat și își dorește să primească în schimbul banilor săi o calitate echivalentă. Vorbitorul a mai arătat că în România vinul autohton de calitate are încă un preț foarte ridicat în comparație cu vinurile similare de import.

Discuțiile dintre vorbitori au evidențiat faptul că în acest moment este necesară dezvoltarea servirii vinului la pahar, ceea ce ar aduce mai multe beneficii. Pe de o parte, consumatorul român este dispus să experimenteze, iar această metodă ar încuraja încercarea diverselor vinuri, mai ales ale celor aflate pe paliere de preț superioare. Pe de altă parte, vinul la pahar ar mări rulajul comercial și ar impulsiona sensibil acest segment de băuturi.

Somelierul Virgil Mănescu a arătat că în multe cazuri formarea profesională precară limitează vânzările de vin în Horeca. În opinia lui, consumatorul român este astăzi mult mai dinamic decât piața și este nevoie de schimbarea obiceiurilor de prezentare și vânzare atât din partea producătorilor, cât și din partea personalului și proprietarilor Horeca.

În aceeași linie, Marina Samoilă – event manager la Cramele Recaș, a subliniat faptul că multe meniuri de vin din restaurante sunt alcătuite exclusiv pe criterii comerciale dictate de distribuitor și mai puțin pe criterii orientate către experiența care se oferă clientului. Reprezentanta Cramelor Recaș a prezentat câteva metode prin care se poate întocmi corect un meniu de vin, punând accent pe faptul că în România predomină vinul alb, cu un procent de 40% din vinurile oferite de un restaurant, și indicând trendul ușor crescător de care se bucură vinurile spumante în preferințele consumatorilor.

Cătălin Costiniuc – Sales Manager Eastern Europe Smurfit Kappa, a prezentat impactul tot mai mare pe care îl cunoaște metoda de îmbuteliere a vinului denumită generic ”bag-in-box” și avantajele pe care le are atât pentru consumul în restaurante, cât și pentru cel domestic.

În finalul sesiunii, Daniel Bichir – Manager Le Sommelier (Brașov) a arătat că vinul este un produs care are nevoie de atenție și de o prezentare complexă din partea personalului. Dat fiind imensa varietate de care se bucură această băutură, orice client își poate găsi preferințele personale dacă este ajutat și ghidat în mod corect.

Piața berii
Vorbitorii invitați în panelul de discuții dedicat pieței de bere, Arnaud Dussaix – partener SC Ninkasi, producătorul berii Sikaru, Daniel Mischie – CEO Grupul City Grill, Valentin Vernea – proprietar Curtea Berarilor și Virgil Dumitrașcu – Beer sommelier au indicat faptul că în ultimii ani consumul de bere în locațiile Horeca este în creștere. Factorii care încurajează acest trend sunt prețul accesibil, condițiile fiscale avantajoase acordate restaurantelor, dar și faptului că în România se produce una dintre cele mai bune beri din Europa datorită fabricilor moderne deschise de marii jucători prezenți în piață.

Daniel Mischie, CEO City Grill, a arătat că grupul pe care îl conduce mizează în continuare pe locațiile care au în prim plan berea, încurajat fiind de cifrele de vânzări aflate în creștere constantă în ultimii ani. Cu această ocazie, Daniel Mischie a oferit amănunte despre preluarea de către City Grill și redeschiderea în viitorul apropiat a unei berării simbol a Bucureștiului – berăria Becker Brau.

În cadrul panelului a fost abordat și subiectul berilor artizanale care a stârnit discuții controversate între vorbitori. Cotat în prezent la aproximativ 1% din totalul pieței de bere, acest segment a fost creditat de Arnaud Dussaix, producătorul berii Sikaru cu o posibilitate de dezvoltare de până la 7-10% din piață, în concordanță cu trendul care se manifestă la nivel mondial. Principalele argumente în favoarea acestei afirmații sunt dorința consumatorilor de a experimenta beri locale, cu gust diferit și personalitate.

De cealaltă parte, Valentin Vernea, proprietarul Curtea Berarilor, consideră că acest segment va rămâne o nișă puțin reprezentativă în viitor în principal din cauza faptului că berile artizanale nu au o calitate controlabilă și constantă și au un preț ridicat.

Daniel Mischie a subliniat faptul că industria berii se va baza în continuare pe eforturile și calitatea oferite de marii producători care au dezvoltat și consolidat acest segment, însă berile artizanale vor aduce o diversitate binevenită în orice locație Horeca.

Băuturi spirtoase
Din panelul de discuții al acestei ultime sesiuni au făcut parte Ion Biriș – acționar Loft și BDG Import, Bogdan Nicolae – partener Barmania și Daniel Bran – manager Distileriile Bran.

Conform datelor prezentate de Ion Biriș, piața de băuturi alcoolice a crescut în 2018 pe segmentul importurilor la 11,1% din total piață, față de 9,4% în 2017. Trendul de creștere este evidențiat într-o măsură chiar mai mare dacă din statistică sunt eliminate alcoolurile produse local, precum țuica, palinca și distilatele de fructe, care reprezintă 60% din piața băuturilor alcoolice, condiții în care importul ajunge să reprezinte 21% din piață.

Reprezentantul BDG Import a mai arătat că avem de a face în continuare cu o creștere a categoriilor premium datorată orientării consumatorului către băuturi de o mai bună calitate. Categoria care a evoluat cel mai bine în 2018 este ginul, cu o creștere de 21%. Pe locul doi este whisky-ul care revine, după o perioadă de stagnare și chiar scădere, înregistrând în 2018 o creștere de 11%. La rândul lor, romurile au avut o creștere de 9% față de anul precedent, ceea ce indică un potențial bun al acestei categorii.

Cifrele întăresc tendința care s-a făcut simțită în ultimii ani, alimentată de care de dorința consumatorilor de a experimenta și de a încerca lucruri noi. Creșterile înregistrate pe categoriile de gin și rom, băuturi care nu sunt consumate ca atare, indică un trend ascendent privind consumul de cocktailuri și băuturi elaborate, de maturizare a pieței.

Un alt trend evidențiat este orientarea spre palierele de calitate premium, care se păstrează față de anii trecuți. La nivel mondial apar tot mai des exemple de branduri care își elimină din portofoliu produsele entry level pentru a se concentra pe palierele premium și super premium.

Conform celor spuse de vorbitori, este tot mai clară dorința oamenilor să experimenteze băuturi și gusturi noi. Pentru satisfacerea acestei tendințe și pentru a se diferenția în piață, multe branduri mari de alcool au început să achiziționeze producători independenți pentru a putea oferi consumatorilor alternative manufacturate, nișate și diferențiate.

Pe piața locală se va dezvolta în continuare și segmentul băuturilor românești, care reprezintă o oportunitate semnificativă pentru baruri. Dacă aceste branduri sunt construite corect și la un nivel de calitate premium, consumatorul este dispus să le experimenteze, atât ca atare, cât și în cocktailuri.

În paralel cu lucrarile conferinței a avut loc și o expoziție a produselor prezentate de producători, importatori și distribuitori importanți din domeniu. Evenimentul HORECA NEXT LEVEL – BEVERAGES TRENDS 2019 a fost susținut de Lavazza, Schweppessmoora hug, Stalinskaya, Cramele Recaș, Liliac, Nestle Professional, CSS, Symba Invest și Snick ambaje.

Conferința Beverage Trends organizată de Horeca Insight face parte din serie de evenimente Horeca Next Level, care mai cuprinde conferințele Pastry & Dessert Trends și Food Trends. Programul complet al tuturor evenimentelor organizate de Horeca Insight este disponibil aici.

Cmentariile sunt închise