Studiu: Asteptarile privind starea economiei, la cel mai mic nivel inregistrat de Romania in ultimii 6 ani

Conform celui mai recent studiu GfK privind climatul de consum in Europa pentru al doilea trimestru din 2018, prognozele economice in randul consumatorilor romani continua sa scada, indicatorul scazand in luna iunie cu 5,6 puncte, comparativ cu luna martie, pana la -22,2.  Acesta este cel mai scazut nivel, inregistrat din aprilie 2012. „Romanii privesc perspectivele economice ale propriei tari cu mai mult pesimism decat oriunde in alta parte a Europei. Si asteptarile privind veniturile au scazut. Cu -0,1 puncte in iunie, indicatorul a scazut cu 4,2 puncte comparativ cu luna martie, ajungand la cel mai scazut nivel inregistrat din iunie 2014”, precizeaza analistii GfK.
In schimb, inclinatia catre cumparare s-a imbunatatit usor. A crescut cu 4 puncte, ajungand la 1,3 puncte in iunie, comparativ cu luna martie. In primul trimestru din 2018, in Romania, inclinatia catre cumparare avea tot o valoare negativa.

In ceea ce priveste situatia la nivel european, studiul arata ca sentimentul consumatorilor din cele 28 state UE s-a imbunatatit usor in trimestrul al doilea din 2018. In iunie, acesta a ajuns la 23,2 puncte, in crestere cu 2,6 puncte fata de valoarea din martie. „Este cel mai inalt nivel din noiembrie 2017 pana in prezent. Inclinatia medie catre cumparare in UE a scazut usor, desi inclinatia catre economisire a scazut si ea, astfel fiind disponibili mai multi bani pentru consum. Consumatorii au evaluat perspectivele economice. Ca medie, in UE, ele sunt mai putin incurajatoare decat la inceputul anului. Prognoza economica a ajuns la 7,1 puncte in iunie. Aceasta reprezinta un declin evident, comparativ cu cele 15 puncte obtinute in martie. Nivelul de incredere in dezvoltarea economica s-a diminuat substantial, mai ales in Germania, Franta si Belgia. In schimb, consumatorii din Spania si Italia au privit mai favorabil activitatea economiei proprii”, se previzeaza in studiul citat.

Asteptarile privind veniturile s-au mentinut, in medie, in UE, ajungand la 16,8 puncte in iunie. Astfel, s-au situat cu 0,5 puncte peste valoarea din martie. In Spania, Slovenia si Grecia, indicatorul s-a marit considerabil, comparativ cu primul trimestru. Aici consumatorii si-au cotat si evolutia viitoare a salariilor cu mai mult optimism.
In comparatie cu primul trimestru, inclinatia catre cumparare a scazut usor, ajungand la 17,6 puncte in iunie. Aceasta inseamna cu 2,1 puncte mai putin decat in martie. Daca indicatorul a scazut cu doua cifre in Bulgaria si Franta, in Slovenia si Spania s-a imbunatatit.
In ciuda unei usoare scaderi a inclinatiei catre cumparare, sentimentul consumatorilor in Europa masurat de GfK a crescut la 23,2 puncte in al doilea trimestru din 2018, intrucat aici se ia in considerare si calculul inclinatiei catre economisire, aflata tot in scadere.

Cmentariile sunt închise