Proiectul privind pachetele de servicii de calatorie, in dezbatere publica. Pachetele achizitionate de turisti vor fi garantate integral

Ministerul Turismului si Ministerul Economiei au pus in dezbatere publica proiectul de Ordonanta de urgenta privind garantarea pachetelor de servicii de calatorie si serviciile de calatorie asociate, care stabileste cadrul legal referitor la contractele dintre turisti si companii, in scopul garantarii integrale a pachetelor turistice cumparate de turisti.

Proiectul este asteptat de cativa ani, iar autoritatile si patronatele au anuntat de mai multe ori ca vor sa protejeze turistii in cazul insolventei agentiei de turism.

Potrivit proiectului de act normativ, turistii ar putea avea dreptul la reducerea pretului, incetarea contractului privind pachetul de servicii de calatorie si/sau despagubiri pentru daunele suferite. Amenzile in cazul firmelor pornesc de la 4.000 lei si pot ajunge la 50.000 lei, daca una dintre contraventii se savarseste repetat in decursul unui an calendaristic.

Documentul stabileste ca turistilor le vor fi asigurate pachetele cumparate, deci daca acestia au achizitionat cel putin doua tipuri diferite de servicii de calatorie destinate aceleiasi calatorii sau vacante, de exemplu cazare si transport ori cazare si masa.

In nota de fundamentare a proiectului de act normativ se arata ca: „Prin proiectul legislativ se doreste transpunerea in legislatia nationala a prevederilor Directivei (UE) 2015/2302, cu aplicare de la 1 iulie 2018, respectiv crearea cadrului legal cu privire la contractelele ce au ca obiect pachetele de servicii de calatorie si serviciile de calatorie asociate, incheiate intre calatori si comercianti in scopul asigurarii unui nivel ridicat de protectie a consumatorilor si a bunei functionari a pietei”.

Calatorii vor beneficia de protectia impotriva insolventei agentiei de turism organizatoare, indiferent de locul lor de resedinta, de locul de plecare sau de locul in care se efectueaza vanzarea pachetului si indiferent de statul membru in care este situata entitatea responsabila pentru protectia in caz de insolventa.

”Agentia de turism trebuie sa ofere garantii privind rambursarea tuturor sumelor achitate de catre sau in numele calatorilor si, in masura in care pachetul include transportul calatorilor, privind repatrierea acestora in cazul insolventei agentiei de turism”, se mentioneaza in document.

In plus, pentru serviciile de calatorie care nu au fost efectuate, rambursarile se acorda fara intarzieri nejustificate, dupa solicitarea turistului. Turistul are dreptul sa primeasca despagubiri  din partea agentiei de turism organizatoare pentru orice daune pe care le sufera ca urmare a unei neconformitati, iar „despagubirea se acorda fara intarzieri nejustificate”.

De asemenea, turistul are dreptul sa primeasca solutii la problemele cu care se confrunta, iar atunci cand o parte semnificativa a serviciilor de calatorie incluse in contractul privind pachetul de servicii de calatorie nu poate fi furnizata, calatorului i se propun servicii alternative corespunzatoare. In cazul in care agentia de turism nu remediaza problema aparuta intr-un termen rezonabil stabilit de catre calator, calatorul o poata face el insusi si solicita rambursarea cheltuielilor necesare.

Mai multe detalii se pot gasi pe site-ul Ministerului Turismului, cosultand „Proiectul de Ordonanță de urgenta privind pachetele de servicii de calatorie si serviciile de calatorie asociate, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative”

Proiectul de act normativ a fost elaborat avand in vedere ”stabilirea unor cerinte mai restrictive in cazul insolventei comerciantilor, precum si a unui sistem de recunoastere reciproca a protectiei in caz de insolventa si cooperare administrativa intre statele membre ale Uniunii Europene”.

Cmentariile sunt închise