Ministerul Turismului, bilant dupa un an de activitate. Cum arata cadrul legislativ definitivat in timpul mandatului lui Mircea Dobre

Ministerul Turismului a dat recent publicitatii bilantul anual, ce are ca referinta perioada 5 ianuarie 2017 – 26 ianuarie 2018 si prezinta cadrul legislativ in baza caruia sa se poata dezvolta in continuare activitatile din acest sector pe termen scurt, mediu si lung.

Asa cum se stie deja, Bogdan Trif, comisar general al Garzii Nationale de Mediu si seful filialei PSD Sibiu, a primit luni, 29 ianuarie a.c., aviz favorabil in comisiile din Parlament pentru preluarea portofoliului Turismului in cabinetul condus de Viorica Dancila, in locul lui Mircea Titus Dobre

Potrivit primelor sale declaratii preluate de presa locala, Bogdan Trif va continua proiectele declarate de interes national in mandatul predecesorului sau, printre care dezvoltarea domeniului schiabil din Muntii Fagaras – Proiectul “200 de zile de zapada pe an Dezvoltare durabila in masivul Fagaras” si proiectul de dezvoltare a Deltei Dunarii si a Marii Negre, ambele declarate de interes national.

Revenind la bilantul anual publicat de Ministerul Turismului, acesta puncteaza principalele realizari din timpul mandatului lui Mircea Dobre si principalele directii de dezvoltare a turismului romanesc.

“La final de mandat, le multumesc tuturor celor care m-au sprijinit in activitatea de ministru al Turismului, timp de un an. A fost un an marcat de o munca asidua pentru modificarea cadrului legislativ, astfel incat sa optimizam activitatea tuturor actorilor implicati in acest sector al economiei. Am realizat un cadru legislativ care poate aduce contributii importante la cresterea economica a Romaniei, pe termen scurt, mediu si lung. Ponderea Turismului in Produsul Intern Brut (PIB) a crescut de la 1,5% (2016) la aproximativ 2,6% (2017), iar pentru acest an sunt preconizate alte cresteri importante, bazate pe masurile aplicate in cursul anului 2017”, a declarat fostul ministru, Mircea Titus Dobre.

Coform documentului publicat de Minister, o mare realizare a anului 2017 este acordarea voucherelor de vacanta, in valoare de 1.450 de lei, pentru angajatii din sectorul bugetar. Acest program a fost adoptat la 30.06.2017, prin Ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanta. Actul normativ prevede obligativitatea acordarii voucherelor de vacanta angajatilor din sistemul bugetar, masura asumata prin Programul de Guvernare 2017-2020.

„Calculele care au stat la baza acestei masuri au vizat intregul sector Horeca, astfel incat s-a pornit de la premisa ca cei circa 1,5 milioane de angajati din sistemul public vor putea sa foloseasca aceste vouchere doar pentru a cumpara vacante in Romania, iar cheltuielile suplimentare vor ramane in sectorul HORECA, prin cheltuieli specifice. Masura acordarii voucherelor de vacanta creeaza stabilitate, predictibilitate, sustinere pentru forta de munca din sectorul HORECA si, pe cale de consecinta, crestere economica”, se precizeaza in document.

De asemenea, o alta realizare a anului 2017, care constituie baza dezvoltarii turismului romanesc pe termen lung, este implementarea Master Planului pentru Turism, pornind de la inventarierea si evaluarea investitiilor nefinalizate din fonduri europene si guvernamentale. Astfel s-au asigurat fondurile pentru finalizarea investitiilor care reprezinta certitudini pentru dezvoltarea turismului in fiecare zona unde investitiile au fost contractate. Prin adoptarea Hotararii de Guvern nr. 558/2017 privind aprobarea Programului pentru dezvoltarea investitiilor in turism – Master Planul investitiilor in turism – si a criteriilor de eligibilitate a proiectelor de investitii in turism, a fost indeplinita aceasta masura din programul de guvernare.

„Lista proiectelor de investitii in turism incluse in Master Plan a rezultat in urma analizei grupului de lucru constituit la nivelul Ministerului Turismului, in care au fost cooptati experti de la Ministerul Dezvoltarii Regionale, Administratiei Publice si Fondurilor Europene, Ministerul Finantelor Publice, Ministerul Culturii si reprezentanti ai structurilor asociative. Grupul de lucru a analizat circa 1.200 de propuneri de proiecte transmise de autoritatile publice locale si a stabilit criteriile de selectie/eligibilitate pentru proiecte. Atat activitatile majore, cat si domeniile prioritare ale master-planului privind investitiile in turism au fost stabilite pe baza studiului realizat de Institutul National de Cercetare si Dezvoltare in Turism, in care a fost cuprinsa si o inventariere a proiectelor de investitii in turism dezvoltate in tara noastra in ultimii ani”, spun oficialii Ministerului.

Adoptarea Legii pentru garantarea pachetelor de servicii turistice

La inceputul lui lui 2018, dupa un an de analiza a problemelor care afecteaza in egala masura turistii si agentiile de turism, s-a adoptat legea pentru garantarea pachetelor de servicii turistice. LEGEA nr. 277 din 28 decembrie 2017, publicata in Monitorul Oficial nr. 8 din 04.01.2018 cuprinde o serie de masuri in domeniul turismului menite sa contribuie, pe de o parte la protectia turistilor iar, pe de alta parte, la intarirea disciplinei in materie de comercializare a pachetelor de servicii turistice. Masura raspunde cerintelor pietei, precum si celor ale Comisiei Europene, prin transpunerea noilor norme in domeniu. Masura nu are ca efect doar protectia consumatorului, ci si incurajarea start-up-urilor din turism care erau obligate sa plateasca prime de asigurare extrem de costisitoare pentru a se putea licentia prima oara.

Infiintarea unui Centru national de invatamant si reinfiintarea scolilor de meserii, inclusiv a celor postliceale

Pentru a raspunde nevoilor angajatorilor din sectorul Horeca, s-a facut posibila infiintarea unui Centru national de invatamant si reinfiintarea scolilor de meserii, inclusiv a celor postliceale pentru formarea profesionala fortei de munca in domeniul turismului. Pe structura SC CIT SA, companie detinuta 100% de Statul roman prin Ministerul Turismului, au fost demarate procedurile privind infiintarea primului centru de formare in domeniul turismului la standarde ridicate. Compania a fost autorizata ca formator, urmand sa dezvolte impreuna cu Scoala Portugheza de Turism programe de formare profesionala la standarde inalte in domeniul serviciilor hoteliere, gastronomie si alte servicii turistice. Proiectul va demara public in anul 2018. In perioada 20-21 noiembrie 2017 a fost semnat cu Guvernul portughez un acord de cooperare in turism, in forma adoptata in sedinta de guvern din 27 septembrie 2017, pentru transferul de know-how intre cele doua state si a programelor didactice de formare.

De asemenea, pentru a raspunde nevoilor pietei fortei de munca din acest sector de activitate, am stabilit cadrul legislativ pentru asigurarea calitatii de angajat pe tot parcursul anului, pentru salariatii sezonieri cu contract de munca de cel putin 6 luni/an – OUG 3/2017.

Definitivarea cadrului legislativ care sa stea la baza functionarii Organizatiilor de Management al Destinatiei (OMD)

„Pentru a veni in sprijinul dezvoltarii turismului la nivelul fiecarei regiuni a tarii, am definitivat cadrul legislativ care sa stea la baza functionarii Organizatiilor de Management al Destinatiei (OMD). Continuarea si finalizarea infiintarii Organizatiilor de Management al Destinatiilor (OMD) in statiunile turistice si alte localitati de interes turistic a reprezentat o prioritate a mandatului meu. Masura a fost implementata prin adoptarea OG nr.15/23.08.2017 prin care s-a modificat OG nr. 58/1998 privind organizarea si desfasurarea activitatii de turism in Romania. In cadrul actului normativ a fost definita organizatia de management a destinatiei turistice, ca structura public-privata, ce se infiinteaza ca un ONG si permite autoritatilor publice locale ca, impreuna cu mediul privat din turism, sa stabileasca si sa implementeze strategii de promovare a destinatie precum si de dezvoltarea serviciilor turistice in zona„, a precizat Mirce Dobre.

Reorganizarea birourilor de promovare externa

„In legatura cu birourile de promovare externa, care au constituit subiect de discutii aprinse in mediul profesionistilor din acest sector de activitate, trebuie mentionat faptul ca suma de circa 1 milion de euro, reprezentand cheltuielile anuale cu intretinerea celor 8 birouri externe a constituit obiectul unei analize amanuntite a activitatii acestor birouri si s-a lucrat la reevaluarea acestora, pentru optimizarea activitatii acestora si a cheltuielilor”, se arata in informarea emisa de Minister. Reorganizarea birourilor de promovare externa a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 334 din 8 mai 2017 Hotararea nr. 292 din 5 mai 2017 pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 24/2017 privind organizarea si functionarea Ministerului Turismului pentru desfiintarea birourilor de promovare. Definirea functiei de atasat in turism, masura aprobata de Guvernul Romaniei pe data de 23.08.2017 prin modificarea si completarea Ordonantei nr. 58/1988, pentru o mai buna organizare şi desfasurare a activitatii de turism in Romania. Atasatul de turism va asigura reprezentarea Romaniei in strainatate, in domeniul politicii turismului si promovarii produselor si serviciilor turistice, precum si a formelor de turism autohtone.

De asemenea, in aceasta perioada, prin eforturile comune depuse de Ministerul Turismului si Ministerul Afacerilor Externe, Romania a recastigat statutul de membru al Consiliului Executiv al Organizatiei Mondiale a Turismului si de vicepresedinte al Adunarii Generale al OMT. Atasatii de turism vor avea rang diplomatic si, pe langa activitatile de marketing extern specifice destinatiei turistice Romania, vor raspunde si nevoilor turistilor romani aflati in dificultate in strainatate.

Prin Ordinul Ministrului Turismului nr. 1010 din 18.09.2017 a fost aprobata lista manifestarilor expozitionale internationale de turism la care Ministerul Turismului participa in anul 2018, completat de Ordinul Ministrului Turismului nr. 1111 din 06.11.2017 si Ordinul Ministrului Turismului nr. 1220 din 18.12.2017.

Programul Primul Centru de Agrement este o alta mare realizare a anului 2017. Memorandumul privind implementarea si derularea programului a fost adoptat pe data de 16 februarie 2017 de catre Guvernul Romaniei alaturi de Ordonanta de urgenta nr. 110 din 20 decembrie 2017 privind Programul de sustinere a intreprinderilor mici si mijlocii – IMM INVEST ROMANIA, act normativ publicat in MO nr. 1029 din 27 decembrie 2017.

„O prioritate a anului 2017 a fost si elaborarea si adoptarea Legii Turismului. Proiectul Legii Turismului, trimis spre avizare externa, a fost elaborat in baza consultarilor cu membrii Comitetului Consultativ pentru Turism si ai Comitetului Interministerial pentru Turism. Acesta vizeaza reglementarea unor aspecte considerate deosebit de importante pentru dezvoltarea acestui sector economic. Legea a tinut cont de cateva aspecte deosebit de importante pentru buna desfasurare a activitatilor din acest sector al economiei: stabilirea clara a regimului juridic aferent – infrastructurii turistice, in sensul imbunatatirii calitatii serviciilor oferite de structurile de primire turistica si cresterea gradului de satisfactie a turistilor care viziteaza Romania; – plajelor, in sensul protejarii calitatii acestora si exploatarii responsabile si in conditii de siguranta pentru turisti; – serviciilor publice de salvamar, salvamont si salvaspeo, astfel incat turistul sa fie protejat pe parcursul calatoriei in zonele turistice ale Romaniei; – patrimoniului turistic, in sensul stabilirii limitelor de exploatare si a modului de administrare a resurselor turistice nationale. Un alt capitol important al Legii Turismului este dedicat Sistemului Informatic de Evidenta a Activitatii de Turism din Romania”. (sursa: Ministerul Turismului / foto: pensiunea lui Ivan)

Cmentariile sunt închise