HNL – Trenduri Beverages – “Curajul de a experimenta impreuna cu clientii si asumarea misiunii de educare a pietei, elementele-cheie pentru impulsionarea consumului de vinuri in Horeca”

“Piata romaneasca este inca in tranzitie, majoritatea consumatorilor romani fiind, in momentul de fata, in faza incipienta, de descoperire a gusturilor, si mai e mult pana vor gasi si aprecia complexitatea vinului. Gradul de educare este inca scazut, marea majoritate a clientilor din restaurante nu stiu sa asocieze corect vinul cu mancarea, nu stiu in ce moment al mesei trebuie comandat vinul si putini schimba vinul pe parcursul unei mese, in functie de preparate”, sunt cateva din concluziile desprinse in urma dezbaterilor dedicate tendintelor si perspectivelor privind piata vinului, din cadrul editiei din acest an a evenimentului Horeca Next Level – Trenduri Beverages.

In ceea ce priveste alcatuirea listei de vinuri, cei trei speakeri, Ion Biris, Managing Partner Grupul Loft, Marius Danciu, Sommelier, Hotel Privo si Bogdan Sandu, Owner, Tasting Room, sunt de acord ca lista de vinuri corecta trebuie alcatuita tinandu-se cont atat de specificul locatiei, cat si de targetul de clienti caruia i se adreseaza locatia respectiva. De asemenea, o importanta majora o au, in aceasta schema, specialistii-consultanti, precum si obiectivitatea acestora, dar si a proprietarilor, fata de producatorii si furnizorii care vor fi listati in meniul respectiv. Pentru o lista corecta, trebuie sa se tina cont de informatiile culese de la de la toti cei implicati. O alta directie de urmarit ar fi predictibilitatea, mai exact anticiparea evolutiei naturale a gusturilor, pentru ca aceasta evolutie este o realitate constanta, a fiecarui moment in parte.

Clientii pot fi atrasi in restaurante, si apoi fidelizati, daca le sunt propuse variante noi de vinuri, daca le este starnita curiozitatea, daca reusesti sa le mentii interesul, daca se tine cont si de parerile si cerintele lor, iar o varianta viabila ar fi oferirea de mai multe sortimente de vinuri la pahar, varianta care ar duce totodata si la cresterea vanzarilor.

Ion Biris: “Brandul propriu, una din posibilitatile de dezvoltare pe care vinul le poate oferi”

“Avand in vedere diversitatea locatiilor pe care le avem, fiecare cu un specific diferit, cred ca este foarte important sa-ti construiesti meniul de vinuri strict legat de specificul locatiei si de tagetul caruia i te adresezi. Cred ca aici e secretul: sa reusesti sa-ti identifici perfect nevoile, care sunt date de tipologia de clienti pe care ii ai in locatiile tale. Ca manager, trebuie sa fii realist, nu trebuie sa fii subiectiv. Tinand cont de pozitionarea premium pe piata a locatiilor noastre, in listele noastre de vinuri, o pondere mare o au in continuare vinurile de import, iar dintre acestea cele care domina sunt vinurile din Franta si din Italia. Ca un specific al pietei romanesti, total atipica fata de alte piete din zona noastra cu care am interactionat, este faptul ca vinurile din Lumea Noua, respectiv din Chile, Argentina, Australia sau Noua Zeelanda, sunt slab reprezentate. Cred ca suntem singura tara din zona in care aceste vinuri sunt foarte slab reprezentate, nu exista nici o evolutie in aceasta categorie, piata vinurilor de import fiind dominata de vinurile din Italia si Franta”, a declarat Ion Biris, Managing Partner Grupul Loft.

Potrivit acestuia, o posibila explicatie pentru prezenta slaba a vinurilor din Lumea Noua pe piata romaneasca ar fi cresterea ofertei de vinuri de calitate foarte buna produse local, in ultimii 4-5 ani podgoriile locale incepand sa ofere vinuri foarte competitive, la un raport calitate-pret foarte atractiv.

In acest context, precum si in urma cresterii cererii din partea clientilor pentru vinuri locale, grupul a dezvoltat propriul brand de vinuri romanesti, impreuna cu cramele cu care a colaborat de-a lungul anilor. “Avem in meniu vinuri romanesti, lucram cu aceleasi crame de multi ani, datorita constantei in calitate pe care o ofera. Trebuie sa tinem cont de faptul ca si strainii cer vinuri romanesti, si sunt foarte placut surprinsi de calitatea vinurilor romanesti. Pentru a raspunde cererii de vinuri locale, dar si pentru a ne diferentia in piata, am luat decizia de a dezvolta un brand propriu de vinuri romanesti, creat impreuna cu aceleasi crame cu care lucram de ani de zile. Produsul este chiar personalizat pentru unele locatii din grup, iar vinul sub brandul propriu Tarla a inregistrat una dintre cele mai mari cresteri in locatiile noastre. Anul acesta ne apropiem de 100 de mii de sticle vandute, marea majoritate prin reteaua noastra de restaurante. Deci, exista interes din partea consumatorilor si cred ca acest lucru spune mult despre posibilitatile pe care vinul le poate oferi in momentul de fata in piata”, a precizat Ion Biris.

Reprezentantul Loft este de parere ca diferentierea este extrem de importanta, iar vinurile dedicate special segmentului Horeca pot adauga valoare unui meniu. “Noi incercam sa oferim o anumita calitate, nu cautam neaparat branduri de notorietate, ci branduri pe care noi le descoperim, in care avem incredere si vrem, impreuna cu producatorul, sa le crestem. Cred ca fiecare restaurant ar trebui sa ajunga sa-si individualizeze lista de vinuri. Restaurantul ar trebui sa fie locul unde consumatorul sa aiba posibilitatea de a experimenta, de a testa, de a-si dezvolta o anumita cultura a vinului”, a concluzionat Ion Biris.

Bogdan Sandu: “Romanii vor sa incerce vinuri straine, iar strainii vor sa incerce vinuri romanesti”

La randul sau, ca owner al unui magazin specializat si al unui wine bar, Bogdan Sandu de la Tasting Room, spune ca e important sa oferi o selectie de vinuri cat mai buna, fiecare locatie trebuie sa-si creeze lista proprie in functie de criterii proprii, nu neaparat tinand cont de tendintele din piata si ajungand sa ofere aceleasi produse.

“E important ca fiecare locatie sa aiba stilul sau, sa evite sa ajunga in situatia in care sa ofere aceleasi produse ca majoritatea locatiilor de pe piata. E important sa experimenteze, si chiar impreuna cu clientii. De asemenea, trebuie educat si personalul, astfel incat sa poata transmite mai departe informatiile, catre clienti. Trebuie sa ai curaj, sa ai, pe langa etichetele consacrate, si produse deosebite, sunt absolut necesare pentru a te diferentia, pentru a atrage clientii. Noi am incercat sa promovam cat mai mult vinurile romanesti. Suntem pe piata din 2008 si pot spune ca am crescut impreuna cu producatorii romani de vinuri. Vinurile romanesti au o pondere de 50% in sortimentatia noastra, si pot sa spun ca au crescut la fel de frumos ca si cele straini. Si asta datorita faptului ca lumea este curioasa: romanii vor sa incerce vinuri straine, iar strainii vor sa incerce vinuri romanesti. De asemenea, am observat o crestere a cererii pentru vinuri la pahar, in special pentru vinurile scumpe, pentru ca oamenii vor sa testeze un vin scump si opteaza pentru varianta la pahar, dacat sa cumpere o sticla”, a declarat Bogdan Sandu.

Reprezentantul Tasting Room este de parere ca lista de vinuri are o “viata” proprie, evoluand pe parcurs singura, daca se urmaresc vanzarile si daca se optimizeaza constant in functie cerinte, de adaptare la specificul zonei, clientilor etc. si alte criterii care se pot schimba in timp.

Alexandru Consulea: “Eu nu vreau sa imi satisfac clientii, ci vreau sa-i formez”

Alexandru Consulea, owner Zexe, a facut o observatie extrem de interesanta in ceea ce priveste evolutia pietei romanesti, care a “virat” categoric spre consumul de vinuri rosii. “Avand avantajul ca sunt mai vechi in piata, voi da un exemplu care ilustreaza evolutia pietei: pana in 1999, vanzarile de vin rosu erau de pana in 3% din lista noastra, in timp ce in prezent ponderea vinurilor rosii a ajuns la 64%. Cred ca acest lucru spune tot despre evolutia pietei de vin din Romania. In ceea ce priveste ponderea vinurilor romanesti, noi suntem un restaurant exclusiv romanesc, drept urmare ne-am concentrat pe vinurile romanesti. Suntem cunoscuti in piata prin seria Tastevin Confreria Vinului, ajunsa la a treia editie in 2016, in cadrul careia evaluam vinuri romanesti. Gusturile romanilor sunt intr-o continua schimbare, de aceea trebuie sa fii foarte atent la clienti si sa evoluezi ca locatie. Eu nu vreau sa imi satisfac clientii, ci vreau sa-i formez. Toate vinurile din meniul nostru sunt listate dupa calitate si gust, daca eu am incredere intr-un anumit vin, il listez, pentru ca oamenii sa se bucure de el”, a precizat Alexandru Consulea.

Marius Danciu: “Gasim in vinurile romanesti foarte multe elemente care duc spre excelenta”

Pentru Marius Danciu, Sommelier Hotel Privo, experienta oferita clientului este extrem de importanta, astfel ca specialitatea sa este sa descopere cele mai bune vinuri si sa le aduca in fata clientilor. Crama Hotelului Privo, din Targu Mures, are o suprafata de 80 de mp, o capacitate de 20 de mii de sticle si temperatura controlata. In prezent, ofera 323 de etichete de vin, ca rezultat al unei selectii realizate strict pe baza gustului, dupa cum povesteste Marius Danciu.

“In fiecare an, in lunile septembrie si octombrie chemam producatorii, pentru a gusta vinurile si pentru a le alege de comun acord, pentru ca imi doresc foarte mult sa fie dinamism, imi doresc foarte mult sa avem o selectie cat completa si complexa, pentru consumatorul final. Pe importuri, lucram cu cativa importatori din Romania, insa facem si multe importuri proprii. In ceea ce priveste ponderea vinurilor romanesti versus cele straine, vinurile romanesti au o pondere de peste 60% in lista noastra, pentru ca eu cred ca noi avem, de exemplu, foarte multe vinuri sauvignon alb foarte bune, de la mai multe podgorii din tara. Gasim in vinurile romanesti foarte multe elemente care duc spre excelenta. Lista noastra cuprinde si vinuri la pahar, 17 sortimente, toate premium. Cred ca fiecare factor implicat are rolul sau in educarea pietei, a consumatorului. Trebuie facem cat mai multe evenimente dedicate consuamtorului final, in care prezentam echidistant cat mai multe crame, sa dam sanse si celor care nu sunt consacrati, pentru ca exista si crame mici care au produse foarte foarte bune si trebuie descoperite”, a concluzionat Marius Danciu, Sommelier Hotel Privo.

Horeca Next Level – Trenduri Beverages, singurul eveniment dedicat exclusiv dezbaterilor pe tema obiceiurilor si tendintelor de consum din segmentul bauturilor, a reunit, pe data de 23 mai 2017, reprezentanti ai celor mai importante restaurante, hoteluri, baruri, wine bar-uri, cafenele, antreprenori, sommelieri, consultanti in domeniul food & beverages, precum si furnizori de bauturi, ingrediente, echipamente si servicii pentru industria Horeca.

Citește și Mai multe de acelasi autor

Cmentariile sunt închise