Dragos Petrescu, HORA: „In acest moment, piata romaneasca ofera un mediu stabil si propice pentru investitii in Horeca. Acum exista deschidere pentru diversitate, pentru noi idei”

“Piata romaneasca ofera, in acest moment, un mediu propice pentru investitii in afaceri Horeca. Ne aflam intr-o fereastra de oportunitate, inca se mai pot face investitii, inca se mai pot dezvolta businessuri in Horeca, deoarece acum avem un mediu stabil, inclusiv din punct de vedere fiscal. De asemenea, piata este deschisa acum la diversitate, este deschisa sa primeasca noi concepte, noi idei, care acum 20 de ani, de exemplu, nu ar fi avut nici o sansa. Ne bucuram sa vedem ca a crescut si consumul, tot mai multi romani din mediul urban au inceput sa iasa din ce in ce mai des sa ia masa la restaurant. Vedem ca sunt tot mai multi clienti, mai multe evenimente, mai multe comenzi”, a declarat Dragos Popescu, Presedinte HORA, in cadrul evenimentului The Workshops, organizat de HORA pe data de 10 octombrie a.c.

Dragos Petrescu a fost, alaturi de Daniel Mischie, CEO City Grill, trainerul workshop-ului dedicat unui subiect fierbinte pentru orice antreprenor ce activeaza in domeniul Horeca, si anume construirea unui business plan potrivit, care sa conduca la succesul si profitabilitatea unei afaceri.

Pe langa o evaluare a pietei Horeca in acest moment, in cadrul workshop-ului, cei doi traineri au adus in discutie provocarile cu care se confrunta un antreprenor din acest domeniu pe parcursul etapelor ce trebuie urmate in desfasurarea businessului: de la alegerea tipului de business, alegerea locatiei, investitia in dotarea si design-ul locatiei, angajarea personalului, pana la stabilirea nivelului chiriei si previzionarea unui buget de functionare pe viitor si apoi, timpul de amortizare a investitiei.

In ceea ce priveste alegerea tipului de business, Dragos Petrescu a dat exemplul unor afaceri de succes astazi, care in trecut ar fi avut putine sanse sa se dezvolte, cum ar fi conceptul Salad Box sau brutariile artizanale cu specific frantuzesc.

Angajarea oamenilor din zone sau tari defavorizate, o solutie pentru lipsa de personal

Dragos Petrescu a adus in atentie si cateva dintre problemele cu care se confrunta intreaga piata Horeca, cum ar fi lipsa personalului si costurile cu chiriile sau cu materia prima. “Problema lipsei de personal ar putea fi solutionata prin angajarea oamenilor din zone sau tari mai defavorizate, cum ar fi Republica Moldova, Ucraina sau chiar din tari asiatice. Trebuie sa avem in vedere faptul ca, in perioada urmatoare, costurile cu angajatii au cel mai mare potential de crestere. Mi-e greu sa spun, dar realitatea este ca „viitorul suna cu indieni in bucatarie”, asa cum este si in strainatate. In ceea ce priveste celelalte costuri, apreciez ca cele cu materia prima pot fluctua in functie de produse, in timp ce costurile cu echipamentele sunt din ce in ce mai bune”, a spus presedintele HORA.

Succesul in Horeca: profitabilitate de 10%

In ceea ce priveste nivelul chiriei, in mod ideal acesta ar trebui sa fie cuprinsa intre 7% si 12% din cifra de afaceri, o chirie cu o pondere de circa 10% din costurile de operare ale locatiei fiind considerata acceptabila. Pe viitor, estimarile arata ca nivelul chiriilor va creste usor.

Referitor la ceea ce inseamna un business de succes in Horeca, Dragos Petrescu este de parere ca acesta ar trebui sa aiba o profitabilitate de aproximativ 10%. “Cred ca acest procent va scadea in urmatorii zece ani, avand in vedere ca, de exemplu, in Marea Britanie rata profitabilitatii unui restaurant se situeaza intre 6% si 10%, iar in Franta este mult mai mica, de circa 2%”, a precizat acesta.

Un trend important al pietei, semnalat de catre proprietarul City Grill, se refera la evolutia segmentului delivery. “Segmentul delivery are mare potential de crestere. Daca in prezent are o pondere de circa 5% din piata, previziunile arata ca in urmatorii 20 de ani va ajunge la 30%. Trendul este deja in plin avant in strainatate si ne asteptam sa se dezvolte si la noi. Vedem deja ca oamenii au inceput sa prefere sa manance acasa, ies din ce in ce mai putin si comanda acasa, unde invita si prietenii samd. Trendul este observabil daca ne uitam si la modul in care sunt concepute locuintele noi: cu spatii din ce in ce mai mici alocate pentru bucatarii sau cel mai adesea bucatarii open”, este de parere Dragos Petrescu.

Evenimentul The Workshops a fost organizat de HORA – Organizatia Patronala a Hotelurilor si Restaurantelor din Romania, ca parte practica a Conferintei Nationale a Industriei Ospitalitatii, care a avut loc in aceasta primavara. The Workshops a integrat 10 seminarii distincte, structurate in cinci paneluri diferite: Resurse umane, Business planning, Operational, Comunicare, Dezvoltare, desfasurate intr-o singura zi, ce au avut drept traineri profesionisti din domeniu si reprezentanti guvernamentali.

Cmentariile sunt închise