Cristian Preotu, Le Bistrot Francais si Comtesse du Barry: “Intentionam sa intram in segmentul hotelier, cu un concept de boutique hotel de lux, pe stilul celor incluse in Relais & Chateaux”

Cristian Preotu a identificat nisa produselor gastronomice de lux inca din 2004, cand acest termen le era multor romani inca necunoscut. Intuind potentialul de dezvoltare al acestui segment de piata, a infiintat compania Le Manoir, prin care comercializa pachete-cadou pentru clienti corporate, business extins apoi, in 2006, prin deschiderea unui prim magazin Comtesse Du Barry. Astazi, afacerea Le Manoir inseamna o cifra de afaceri de peste 5 milioane de euro, generata de patru magazine Comtesse Du Barry, restaurantul cu specific frantuzesc Le Bistrot Francais, ciocolateria frantuzeasca Michel Cluizel, restaurantul cu specific japonez SushiRoom si wine bar-ul cu specific romanesc La vinuri. Am stat de vorba cu Cristian Preotu despre ce a insemnat 2017 pentru business-ul Le Manoir, precum si despre planurile pe termen scurt si mediu, ce vizeaza intrarea in segmentul hotelier, prin deschiderea a doua boutique hoteluri de lux, clasificate 5* plus.

Cum ati intrat in acest business, al comercializarii de produse gastronomice de lux?

In 2004, am decis ca vreau sa incep un business in zona comercializarii de vinuri premium si produse gastronomice de lux. Pe atunci, traiam in Franta si cunosteam producatorii, brandurile care erau prezente pe aceasta nisa, drept urmare, odata luata decizia, am mers direct la ei, le-am prezentat proiectul si le-am propus sa colaboram. Pe parcurs, la recomandarea acestora, am ajuns sa incheiem parteneriate si cu alti producatori de notorietate si sa avem un portofoliu extins de articole, atat vinuri cat si produse gastronomice. Pentru ca atunci cand lucrezi cu cativa producatori foarte buni, ajungi si la ceilalti, iar cand e vorba de marci exclusiviste trebuie sa urmezi o strategie coerenta: sa identifici si sa aduci produse diverse, dar de acelasi calibru.

Cat de pregatita era piata romaneasca pentru un astfel de business atunci, in 2004?

Era pregatita, si, dupa cum se vede, am avut dreptate sa incepem colaborarea cu Comtesse du Barry. E adevarat, la acea vreme produsele gastronomice de lux si vinurile premium frantuzesti nu erau prea vandute in Romania. Insa stiam ca romanii care vizitau Franta cumparau astfel de produse pentru a le duce acasa, deci exista potential. In primii doi ani am vandut, direct catre persoane fizice si juridice, pachete-cadou, si am reinvestit mereu profitul. Am adus din ce in mai multe produse, din ce in ce mai diverse. Cum spuneam, producatorii se recomandau unii pe altii si astfel am extins portofoliul, cu produse din mai multe regiuni ale Frantei. Le-am castigat increderea si invitandu-i in Romania, si aratandu-le ce facem noi aici, cum este piata locala etc.

Cum s-au schimbat consumatorii, obiceiurile de consum fata de “inceput”?

Consumatorii s-au schimbat foarte mult. Au calatorit mult, sunt mai informati, cunosc din ce in ce mai bine produsele premium. Astazi, sa mananci branza frantuzeasca cu mucegai nu mai este o extravaganta, a devenit normalitate. Daca la inceput, cel mai mult se cumparau pachetele cadou, acum avem o clientela care cumpara pentru consum propriu. In prezent, ponderea consumului privat este mult mai mare decat cea a consumului de protocol sau cadouri. Este un lucru bun, este o normalitate.

Cum arata, in prezent, portofoliul de produse importate? Colaborati si cu producatori locali?

Avem peste 1.000 de referinte: importam vinuri si produse gastro de la aproximativ 60 de producatori din Franta si Italia, dar si din Spania, de la branzeturi, foie gras, carne de vita, carne de pui, homar, peste, jamon, pana la condimente. Sunt marci pe care le importam in exclusivitate. In ceea ce priveste colaborarea cu furnizori locali, pot sa spun ca e foarte greu sa ii indentifici si sa mentii o constanta. Din Romania luam, de exemplu, carne de porc de Mangalita, mai gasim uneori si peste, ciuperci sau trufe, insa producatorii locali nu sunt organizati si, din pacate, nu te poti baza pe o astfel de colaborare. Cautam si ne dorim foarte mult sa avem produse romanesti, de calitate, si cred ca perspectivele de viitor sunt bune, vedem potential in acest sens.

Ce produse se vand cel mai bine?

Vinurile se vand cel mai bine. Mai exact, vinurile cu preturi intre 50 si 100 de lei sunt cele mai vandute. Noi avem o selectie foarte mare de vinuri, in special frantuzesti, de altfel, conform unor date recente detinem circa 35% din piata de vinuri frantuzesti din Romania. Apoi, branzeturile se vand foarte bine, iar sampania se vinde din ce in mai bine, de la un an la altul.

Cum ati ajuns sa va extindeti si in zona de restaurante, ce a determinat aceasta abordare?

Am intrat pe partea de restaurante acum circa patru ani, in urma scaderii segmentului de cadouri de business. La acel moment, ne-am gandit cum ne putem reprofila, si am ales o activitate care noua ne place foarte mult. Stiam ca vom putea dezvolta acest business pentru ca suntem pasionati si implicati.

Le Bistrot Francais a fost relocat anul acesta, in fosta resedinta a arhitectului francez Albert Galleron. Care sunt cele mai importante schimbari ce au intervenit odata cu relocarea?

Le Bistrot Francais a fost deschis acum circa trei ani si jumatate pe Str. Episcopiei si am decis sa il relocam in luna septembrie 2016. Am ales fosta resedinta a arhitectului Galeron pentru ca am considerat ca acest loc se potriveste foarte bine cu noi, cu bucataria noastra. In plus, beneficiaza de un spatiu mult mai mare, plus terasa. In ceea ce priveste functionarea propriu-zisa, as vrea sa precizez ca este deschis numai pentru cina, pentru ca vrem sa oferim servicii exceptionale, iar referitor la meniu, am mentinut colaborarea cu chef-ul francez Sébastien Gravé, care vine sa ne ajute pe partea schimbare de meniuri si de formare de personal.

Insa, marea noastra mandrie o reprezinta faptul ca, in luna septembrie a.c., am aderat la Relais & Chateaux, celebra asociatie internationala formata din circa 550 de hoteluri si restaurante exclusiviste, operate independent de catre chefi sau proprietari, in urma unui proces care a durat aproape un an de zile. Am mai avut distinctii, de la Wine Spectator in 2016 (Best Award of Excellence pentru lista de vinuri), si o mentiune la sectiunea recomandari in ghidul Michelin, in 2015, dar aderarea la Relais & Chateaux ne deschide alte perspective. De exemplu, acum avem acces si la Academia Relais & Chateaux, prin formari profesionale si schimburi de personal. Consider ca toate aceste eforturi, in directia recunoasterii internationale, ajuta la dezvoltarea intregii piete romanesti.

De altfel, speram ca anul viitor sa intre si Bucurestiul in Ghidul Michelin. Toate restaurantele incluse in Relais & Chateaux au cel putin doua stele Michelin, si daca am reusit sa intram in aceasta retea este dovada  faptului ca si in Romania exista calitate, atat la nivel de meniuri cat si la nivel de servicii. Inca e complicat, pentru ca nu se poate obtine calitate fara implicare. Pentru ca aici sta secretul unui restaurant bun: trebuie sa fii acolo, in restaurant, inclusiv emotional. Trebuie sa fii prezent la fata locului, altfel e iluzoriu. Nu poti avea pretentii de la angajati sa se implice daca tu nu esti un exemplu in acest sens.

2017 a fost un an foarte activ pentru dumneavoastra, ati deschis si wine bar-ul La Vinuri. Care este ideea din spatele acestui concept?

La Vinuri este un wine bar romanesc, inspirat din conceptul bar de tapas. Este un loc unde vii si mananci ceva, putin si diversificat, si bei un vin bun. Mancarea e ca acasa, in portii mici – icre, salata de vinete, friptura de mangalita, gomboti, amandine, preparatele au specific local, si astfel locatia atrage si clienti romani, si straini. Avem o selectie de 50 de vinuri romanesti, pe care le tot schimbam. Am dorit sa oferim o experienta cu “aroma” locala in special turistilor straini, pe ideea unui “tapas romanesc”, sa poata gusta preparate realizate “ca acasa”.

Care sunt planurile de dezvoltare in viitor, aveti in plan o noua locatie, un nou brand?

Intentionam sa intram in segmentul hotelier, cu un concept de boutique hotel de lux. Dupa parerea mea, este o nisa de piata care inca nu este exploatata. Si cred ca Bucurestiul are nevoie de un astfel de loc, un hotel de lux, cu camere spectaculoase si servicii extraordinare. Vorbim despre un hotel cu putine camere, tip suites, pe stilul celor incluse in reteaua Relais & Chateaux. Vom targeta o  clientela mai rara, care cauta ceva exceptional, turisti de business sau leisure care sunt obisnuiti cu acest tip de hotel. Sa luam exemplul Belgradului, unde exista un astfel de hotel, cu circa 40 camere, iar pretul pleaca de la 250 euro. Iar eu cred ca Bucurestiul are mult mai mult potential pe acest segment de business.

Suntem deja in discutii pentru doua unitati, una in Bucuresti si una la aproximativ 100 km de Capitala. Cel din Bucuresti va fi situat tot in zona istorica, va avea circa 10-12 camere, in timp ce hotelul din afara Bucurestiului va avea undeva la 30 camere. Asa cum am spus, vor fi concepte pe stilul Relais & Chateaux: hotel mic, foarte frumos, foarte cochet, cu servicii excelente, cu proprietari foarte implicati. Pozitionarea? Cinci stele plus, pentru ca trebuie sa fie in coerenta cu ceea ce facem.

Cum veti atrage turistii?

Cred ca putem atrage multi turisti straini daca suntem implicati. Da, trebuie promovare, trebuie mers la targuri de profil, trebuie sa te dedici cu trup si suflet. Pentru ca daca deschidem si ramanem asa, nu vor veni turistii straini pur si simplu. De altfel, si pe partea de restaurant am incheiat mai multe colaborari, suntem implicati inclusiv in acele tururi de 10-15 zile ce se organizeaza in toata Europa, iar Le Bistrot Francais este restaurantul din Bucuresti unde acei turisti vor veni sa manance. Cred ca Romania are mult potential turistic, e o tara intriganta si interesanta, si are anumite particularitati care incep sa devina avantaje. In plus, este o tara sigura, un lucru care conteaza foarte mult in ziua de azi.

Pe partea de magazine, aveti planuri de extindere in afara tarii?

In acest moment avem un magazin la Belgrad, deschis in franciza, si avem un parteneriat si in Bulgaria, pe partea de distributie de vinuri. Suntem mereu in cautare de astfel de colaborari, vizam si alte tari, cum ar fi Ungaria sau Austria.

Cum estimati evolutia afacerilor pentru anul in curs si ce asteptari aveti pentru anul viitor?

Anul acesta estimam ca vom trece pragul de 5 milioane de euro cifra de afaceri, reprezentand o crestere de circa 15% fata de anul trecut. Cresterea este sustinuta si de relocarea Le Bistrot Francais, pentru ca acum functioneaza intr-un spatiu mai mare, precum si de deschiderea La Vinuri. Speram ca cifra de afaceri va creste si anul viitor, previziunile sunt foarte bune.

Citește și Mai multe de acelasi autor

Cmentariile sunt închise