Analiza KeysFin: Piata ciocolatei va depasi granita de 5 miliarde lei in 2018

Potrivit celei mai recente analize realizate de la KeysFin, ce a vizat piata ciocolatei, afacerile din acest sector au atins in 2016 nivelul de 4,5 miliarde de lei, iar datele preliminarii privind evolutia din 2017 indica un avans de peste 20%. In plus, pe fondul cresterii puterii de cumparare a romanilor, perspectivele lui 2018 sunt foarte optimiste, cresterea afacerilor din acest sector indicand o depasire a granitei de 5 mld. lei.

Potrivit studiului KeysFin, care a analizat evolutia pietei din 2012 pana in prezent, principalul indicator care sustine dinamica sectorului il reprezinta profitabilitatea pietei.
Daca in 2012, cele 786 de firme producatoare sau distribuitoare de produse din ciocolata raportau un profit net de 107,3 milioane lei, in 2017 se estimeaza ca acesta a fost de 306, 1 milioane lei, la un numar de 758 de firme.
“Piata ciocolatei a trecut printr-un proces de consolidare, de maturizare, eficientizarea business-ului fiind in prim-plan. Astfel s-a ajuns ca, la o cifra de afaceri relativ constanta in acest interval, profitul firmelor sa creasca de peste doua ori. Firmele si-au diminuat creantele cu peste 300 mil.lei, datoriile comerciale s-au redus de la 829,5 mil.lei la 675,3 milioane de lei in 2016, iar pierderile nete au scazut de la 138,7 mil. la 79,7 mil. lei”, afirma analistii KeysFin.

Evolutia pozitiva a pietei a venit pe fondul cresterii economice, propulsata de avansul semnificativ al consumului. Pe fondul dezvoltarii ofertelor si mai ales a investitiilor semnificative in marketing si promovare, romanii s-au aratat tot mai interesati de ciocolata.
“Potrivit Eurostat, un roman mananca in medie pe an 2,2 kilograme de ciocolata, insa cele mai noi date din piata arata ca nivelul de consum a crescut semnificativ in ultimii 2-3 ani. Raportat la tarile occidentale, consumul la noi este inca foarte redus. Spre comparatie, elvetienii, campionii europeni in materie, consuma 11 kilograme de ciocolata pe cap de locuitor, iar media UE este de 10 Kg”, au explicat analistii.

Cine sunt cei mai importanti producatori din piata
Analiza KeysFin arata ca principalul jucator din piata romaneasca, pe segmentul de productie, este Nestle, cu o cifra de afaceri de 783,6 milioane lei, companie urmata, la mare distanta, de Kandia Dulce SA, cu 161,4 milioane lei, Heidi Chocolat SA, cu 106,2 milioane lei, Mueller si Prietenii (19,1 mil.lei) si Marco Polo (18 mil.lei)
Pe segmenul de distributie, SECA Distribution SA conduce clasamentul cu afaceri de 390,8 mil.lei in 2016, urmata de Ferrero Romania SRL (398 mil.lei), D.R.I.M Daniel SRL (268,7 mil.lei), Wrigley Romania (133,7 mil. lei) si Almira Trade SRL (130,3 mil.lei).
Pe ansamblu, cele mai multe companii din piata de ciocolata activeaza in Bucuresti (127), acolo unde, de altfel, si consumul este cel mai mare din tara, dovada cifra de afaceri de 870 milioane lei inregistrata de aceste firme in 2016. Urmeaza judetul Ilfov, cu 54 de companii si afaceri de 540 mil.lei, Prahova, cu 8 companii cu un business total de 401,8 mil.lei, Arges (22 firme/396,8 mil.lei), Timis (19/150,8 mil.lei), Brasov
(13/90,4 mil.lei) si Buzau (10/87,5 mil.lei). La polul opus se afla judetele Alba, Hunedoara si Calarasi.

Care sunt preferintele de consum ale romanilor
Potrivit datelor Institutului National de Statistica (INS), un roman a consumat lunar in 2016, in medie, 157 de grame de ciocolata, bomboane, rahat si alte produse zaharoase, pe care a cheltuit 3,17 lei.
Cel mai mare consum a fost realizat de salariati, respectiv 175 de grame lunar, iar cel mai mic la someri — 106 grame. In ceea ce priveste consumul de dulceata, gem, compot, jeleuri, datele INS arata ca o persoana a consumat, in medie, 20 de grame lunar.
Datele statistice arata ca ciocolata cu lapte este preferata a 77% dintre romani, restul de aproximativ 30% fiind impartiti intre ciocolata simpla si cea cu creme de diverse sortimente. Ciocolata alba reprezinta numai 7,4% din totalul vanzarilor.
„Consumul de ciocolata in Romania este relativ scazut comparativ cu cel de pe alte piete, ridicandu-se la circa 2,2-2,5 kilograme per capita. Comparativ, in Austria sau Germania consumul este de aproximativ 8 kilograme pe cap de locuitor, iar in Polonia este de 5 kilograme. Exista insa potential de crestere. Oamenii vor sa incerce produse diversificate, mai multe arome si re¬tete, nu doar ciocolata realizata industrial“, declarau, recent, reprezentantii unui jucator din piata.

Daca in Romania se consuma 2,2 kilograme de ciocolata pe cap de locuitor, ungurii mananca aproape dublu. Grecii consuma, in medie, 3 Kg pe cap de locuitor, iar in Portugalia consumul mediul este aproape de cel de la noi, de 2,25 kg. de ciocolata. Statisticile arata ca pe piata romaneasca exista, in prezent, peste 90 de branduri de ciocolata, pe toate cele trei segmente de pret – premium, mediu si economic).
Raportat la nivel de sex, cei mai multi clienti sunt femeile, in proportie de 60%.
“Exista un studiu faimos in lumea stiintifica care face o legatura directa intre consumul de ciocolata dintr-o tara si numarul premiilor Nobel. Elvetia conduce atat in clasamentul consumului de ciocolata, cat si in cel al premiilor Nobel obtinute si se spune ca o contributie semnificativa o au flavonoidele care se gasesc in ciocolata, dar si in vin, si care cresc semnificativ activitatea cerebrala, interesul pentru cunoastere, intuitia. Dincolo de teorii, cert este ca ciocolata reprezinta un produs care si in Romania devine semnificativ, iar investitiile in domeniul sunt pe masura. Piata are un potential de crestere semnificativ, iar 2018 va confirma, cu siguranta, aceasta tendinta”, au mai spus expertii KeysFin.

Cine sunt cei mai mari producatori de ciocolata din lume

Africa reprezinta principalul furnizor de cacao din lume. Coasta de Fildes acopera 30% din cererea globala, urmata de Ghana, Indonezia si Nigeria. Cel mai mare exportator de ciocolata din lume este Germania (4,5 mld.dolari), urmata de Belgia (2,9 mld.dolari), Olanda (1,8 mld.dolari) si Italia (1,7 mld.dolari). Elvetia ocupa abia locul 10 in clasamentul global potrivit datelor World’s Top Exports pe 2016.
Cel mai mare producator de ciocolata din lume este Mars (afaceri de 18 mld. dolari), urmat de Ferrero (12 mld.dolari), Mondelez  (11,6 mld.dolari), Meiji (9,6 mld.dolari) si Nestle (8,8 mld.dolari). Urmeaza in clasament Hershey’s, Lindt, Glico, Haribo si Arcor. Impreuna, cei mai mari 10 producatori de ciocolata din lume au avut vanzari de peste 80 de miliarde de dolari in 2016.
Potrivit expertilor, piata ciocolatei se concentreaza, in prezent, pe dezvoltarea unor produse cat mai variate (arome, ingrediente etc.), multe in editii limitate, unul dintre trendurile actuale fiind legat de productia ciocolatei organice, vegane, fara zahar sau gluten. (Sursa: KeysFin)

Cmentariile sunt închise