Analiza: Evolutia si provocarile turismului romanesc, in contextul in care sute de agentii si turoperatori si-au inchis portile in ultimii cinci ani

Potrivit unei analize realizate de compania de cercetare KeysFin, sezonul estival 2018 se anunta a fi cel mai bun din ultimii ani, insa dincolo de numarul mare de turisti, de aglomeratia de pe litoral, de cresterea calitatii serviciilor hoteliere, turismul romanesc infrunta o serie de provocari. Cateva sute de agentii si turoperatori si-au inchis portile in ultimii cinci ani, iar turistii se pot trezi si in acest an fara bani si vacante, pentru ca varianta infiintarii unui fond special pentru astfel de situatii a ramas doar la nivel de propunere.

Analiza arata ca un numar de 408 agentii de turism si turoperatori si-au inchis portile in 2016 si 2017, iar cazul recent al firmei Terra Tourism e un prim semnal de alarma in 2018.

“Cele mai multe companii care si-au inchis portile prezentau o vulnerabilitate financiara ridicata. In cele mai multe cazuri, planurile de business nu au tinut cont de realitatile pietei, de dinamica incasarilor si obligatiile de plata.  Astfel ca, supraestimandu-si business-ul, multi au intrat in blocaj financiar. Sezonalitatea joaca un rol semnificativ in dinamica financiara a agentiilor. Cum multe dintre ele nu beneficiaza de resursele financiare care sa le permita sa reziste provocarilor economice, creditarea, de exemplu, fiind inca la un nivel extrem de redus in acest sector, cele mai multe reusesc cu greu sa reziste concurentei acerbe facute de marii jucatori din piata”, precizeaza analistii de la KeysFin.

La nivel de ansamblu, turismul romanesc este pe un trend pozitiv

“Profitabilitatea sectorului este estimata sa ajunga in acest an la peste 200 milioane de lei, un nivel dublu fata de acum sapte ani”, spun analistii de la KeysFin. Unele dintre cheltuieli au evoluat semnificativ, cum sunt cheltuielile cu personalul care au crescut cu aproximativ 50% in ultimii cinci ani, insa aceasta crestere s-a reflectat pozitiv in rezultatul net – acesta a avansat de la 21.3 milioane lei in 2012 la 163,2 milioane lei, valoarea estimata pentru 2017.

Analiza KeysFin arata ca cea mai profitabila firma  in a fost Charter Broker SRL, care a raportat un profit net de 6,38 milioane de lei, urmata de Business Travel Turism SRL (5,68 mil. lei), Happy Tour SRL (5,61 mil. lei), Touring EuropaBus Romania SRL (4,87 mil. lei) si Prestige Tours International SRL (4,59 mil. lei). In top 10 cele mai profitabile firme din turism s-au mai clasat Travel Time D&R SRL, Christian 76 Tour SRL, Creative Eye SRL, Masiro Travel SRL si Paralela 45 Turism SRL.

Proiectul privind pachetele de servicii de calatorie, in dezbatere publica

Ministerul Turismului si Ministerul Economiei au pus in dezbatere publica proiectul de Ordonanta de urgenta privind garantarea pachetelor de servicii de calatorie si serviciile de calatorie asociate, care stabileste cadrul legal referitor la contractele dintre turisti si companii, in scopul garantarii integrale a pachetelor turistice cumparate de turisti.

Prespectivele turismului romanesc

Largind perspectiva atat din punct de vedere geografic, cat si a definitiei sectorului, obtinem o imagine mai clara a impactului turismului asupra economiei. World Travel & Tourism Council (WTTC) masoara anual acest impact in 185 de tari, analizand atat agentiile de turism si turoperatorii, cat si hotelurile, liniile aeriene, aeroporturile, serviciile de agreement si recreere din turism.

Astfel, raportul din 2018 al acestei organizatii plaseaza Romania pe locul 66 in lume din punctul de vedere al valorii contributiei directe absolute a turismului la PIB (3 mld. USD), la mare distanta fata de media Uniunii Europene (23.8 mld. USD) sau media globala (21.5 mld. USD).

Privind insa acest indicator din punctul de vedere al ponderii sale in PIB (1.4%), diferentele se atenueaza semnificativ atingand aproape jumatate din media Uniunii Europene (3.9%), respectiv media globala (3.1%).

Desi cresterea reala estimata pentru 2018 a contributiei directe a turismului la PIB este de 4.6%, perspectivele pe termen lung (2018-2028) sunt mai putin optimiste, cresterea medie anuala prognozata pentru acest indicator fiind doar de 2.1% (fata de media UE de 2.3% si media globala de 3.8%), plasand astfel Romania pe locul 178 in lume. In acest sens, sunt necesare masuri de sustinere si continuarea investitiilor in acest sector.

Nota: Studiul KeysFin are la baza datele raportate oficial in 2016 de toate cele 3276 companii inregistrate la Ministerul Finantelor cu urmatoarele coduri CAEN: 7911 – Activitati ale agentiilor turistice si 7912 – Activitati ale turoperatorilor. In plus, studiul include estimari ale specialistilor KeysFin pentru principalii indicatori in 2017, datele oficiale nefiind inca in totalitate disponibile pentru acest an. 

Cmentariile sunt închise